21. Tagumised küljed

Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

21. Tagumised küljed

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

Rattakoopad on paigas:

Pilt

Nüüd tahaks tagumiste külgedega edasi minna. Materjal on selline:

Pilt

Pilt

Kõigepealt puhastus. Selleks kasutan keemiat, mis tõsi küll, on muutunud VÄGA viletsaks. See tähendab, et tuleb hakata mingit alternatiivi otsima:

Pilt

Suure vaevaga sain plekid siiski värvist-pahtlist puhtaks, roostest aga mitte:

Pilt

Kuna need on väga väärtuslikud plekid, see tähendab, et koopiate tegemine on keeruline, katsun need plekid maksimaalselt säilitada. Üleliigne tuleb siiski ellimineerida.

Pilt

Pilt

Sellise pesa harutamine on päris suur töö:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#2 Postitus Postitas Autorestauraator »

Sain need plekid üleliigsetest keevitustest puhastatud. Nüüd oleks vaja rooste maha saada. Tavaliselt olen sellistel plekkidel rooste maha saanud soolhappevannitusega. Plekid seisavad umbes ööpäeva 10% soolhappe sees leos. Siis toon nad töökotta, õigemini töökoja ukse ette ja pesen asfaldi peal survepesuriga puhtaks. Seejärel kuivatan ja harjan terasharjaga üle.

Miks ma seekord nii ei teinud? Esiteks, plekkide transport töökotta on keeruline. Kui oli kasutada üks vana haagis, viskasin loputatud plekid (millel ju ikkagi on happejääke) kärusse ja korras. Nüüd on see vana käru Kuusakoski hammaste vahelt läbi käinud. Sõiduauto pakiruumi ei taha selliseid tilkuvaid plekke küll kuidagi panna!
Teiseks, väljas on talv, miinuskraadid ja õues pesemine on ka tülikas.

Lugesin siis ühest sõsarfoorumist, et Hollandist on kohale toodud imerohi, mis kõik rooste plekkdetailidelt eemaldab! Isegi fotod ja reklaamiv videoklipp olid juures.
Olgugi, et suhtun sellistesse imerohtudesse skeptiliselt, otsustasin proovida. Ükstaskõik, milline see tulemus ka ei oleks, kogemus iseenesest maksab ka midagi!

Eelnevalt olin plekid võimalikult puhtaks teinud:

Pilt

... Välimine külg oli suht korralik, ega seal roostet väga palju ei olnud. Tõtt-öelda saaksin selle isegi mehaaniliste vahenditega konditsiooni.

Selle kohta ütles imerohu tooja, et selle saab puhtaks küll!
Peale tunniajalist mängimist oli pilt selline:

Pilt

Need mõned kohad, millega ma rahul polnud, aitasin vähe värskema terasharjaga järgi. See on OK

Aga sisemine pool:

Pilt

Sisemine pool on ühtlaselt roostekihiga kaetud. See kiht ei ole väga paks ega ka kõva. Lasin keset plekki korraks lamellkettaga üle, jälg on näha. Rooste tuleb maha, aga roostetolmu on kogu tuba täis! Üsna ebameeldiv tolm...
Selle kohta arvas isegi imerohu tooja: Ei tea? Vist peab mitmeid kordi tegema!
Mässasin sellega täna umbes poolteist tundi. Rooste muutub pehmeks imeõhukeste kihtidena. Seda plekki on uuesti ja uuesti määritud geeliga ombes 5 ... 6 korda, käsiharjaga ja mehaanilise harjaga harjatud...
Pilt on selline:

Pilt

Paremaks on ju läinud, aga kuipalju see veel aega võtab?
Määrisin ööseks pleki geeliga kokku. Panin kile peale, aga meelega nii, et osa määritud plekist jäi kile alt välja.

Pilt

Hommikul paistab, mis sellest on saanud.
Viimati muutis Autorestauraator, 19 Märts L, 2016 18:19, muudetud 2 korda kokku.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#3 Postitus Postitas Autorestauraator »

Hommikul, kui kile pealt ära võtsin oli pilt selline:

Pilt

Oo! Pole paha! Oli esimene reaktsioon... „Sült“ polnud ära kuivanud ja paistis, et kohati vaatab vastu haljas plekk!
See mulje oli kahjuks petlik. Peale puhastamist kaltsu ja veega, mis tõesti, käib väga lihtsalt, harjasin pinna üle:

Pilt

Mingi õhuke roostekiht oli ju vähemaks läinud, aga võrreldes õhtusega olin enam-vähem samas seisus!
Lähivaates:

Pilt

Rooste kiht oli ikka veel üsna paks ja mittte kübetki polnud ta öö jooksul pehmemaks muutunud.
Tekkis nõutuse tunne! Kas tõesti - ......
Proovisin kõiksuguseid meetodeid, mehaaniliselt lihvisin roostet õhemaks. Ruum oli roostetolmust pruun, ninaalune samasugune.
Kõige effektiivsem tundus selline meetod, et määrid pinna „süldiga“ kokku ja siis käsiharjaga üritad seda roostet nühkida.

Pilt

Aeglane, aga toimis. Sellise tehnikaga saaks pleki võibolla nädala lõpuks isegi puhtaks. Muidugi tuleb värsket „sülti“ kogu aeg juurde lisada. Tundub, et see möga reageerib roostega päris kiiresti ja edasi ta lihtsalt ei toimi, vaja uut ainet juurde määrida.
Peale tööpäeva pikkust mässamist tegin kokkuvõtte:

Pilt

Sisemistel külgedel on puhast pinda juba küll, aga roostet ka jätkub:

Pilt

Välimised küljed on paremad:

Pilt

Siiski on siin ka tööd veel pikaks ajaks!

Pilt

Kokkuvõttes: olen jälle kogemuse võrra rikkam. Kahjuks negatiivse kogemuse...
See aine, tundub minule, on selline, kuidas nüüd ennast viisakamalt väljendada, nagu lapse lalin: kurja ei tee ja kasu ka palju ei too. Maksab ka midagi.
Kui aega ja tahtmist ning püsivust on, võib katsetada. Mina aga lähen edasi oma juba ärakatsetatud meetoditega. Ka neil on puudusi, aga tulemus ja effektiivsus on kordades parem.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#4 Postitus Postitas Autorestauraator »

Niisiis, laadisin roostes plekid auto peale ja seadsin peale lõunat suuna happevanni meeste juurde. Plekid pandi, nagu juba enne kirjutasin, 10% soolhappe vanni likku.
Täna, kella kümne paiku läksin järgi. Happelögaste plekkide transport on väga ebameeldiv tegevus, aga sain hakkama. Kuna väljas on miinuskraadid, jätsin survepesu ära. Kuivatasin plekid fööniga ära, pilt oli üsna rõve.
Väljast, mis oli ju juba enam-vähem:

Pilt

Ja seest:

Pilt

Tegelikult on rooste happevannis muutunud üsna pehmeks ja terasharjaga selle puhastamine väga raske ei ole, ainult rooste tolm on ebameeldiv!
Umbes tund kulus puhastamiseks:

Pilt

Pilt

Puhtaks said ka kõige roostesemad kohad ja nurgatagused:

Pilt

Pilt

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#5 Postitus Postitas Autorestauraator »

Tagumise küljeakna nurk on ära roostetanud. Milline see pleki kuju peab olema? Seda saab vaadata vanemate projektide piltidelt. Kuskilt servast hakkan tegema...

Pilt

Pilt

Esialgu täpsemaid mõõtusid ei oska arvata, jätan selliseks:

Pilt

Teise poole pleki proovin teha samasuguseks:

Pilt

Seestpoolt jääb selliseks:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

Re: 21. Tagumised küljed

#6 Postitus Postitas Autorestauraator »

Osa plekki tuleb uuendada:

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Rattakoopa serv:

Pilt

Pilt

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

Re: 21. Tagumised küljed

#7 Postitus Postitas Autorestauraator »

... ja teine pool:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

Re: 21. Tagumised küljed

#8 Postitus Postitas Autorestauraator »

Küljepleki alumine ots:

Pilt

Sisemine pool:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

Re: 21. Tagumised küljed

#9 Postitus Postitas Autorestauraator »

Pilt

Pilt

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

Re: 21. Tagumised küljed

#10 Postitus Postitas Autorestauraator »

Pilt

Pilt

Pilt

Nüüd on vaja teha külgplekile esimese serva nö. "S-serv", mis keevitatakse ukseposti külge kinni. Esialgu kasutan kruvikinnitust, see võimaldab vajaduse korral seda serva eemaldada.
Küljeplekk peab jääma ukse välispinnaga samasse tasapinda ja ukse serva ning tagumise küljepleki vahe peab jääma ühelaiune. Kui suur see vahe peab olema? Seda ma küll ei tea, aga arvan, et 6mm on enam-vähem sobiv. Peale pahteldamist-värvimist jääb järgi umbes 4, võibolla 4,5mm.

Pilt

Pilt

See serv on üks päris hea kõverik, tööd-tegemist on selle valmistamisega palju. Ja täpsust nõuab see tükk ka, kõik vead jäävad pärast näha!

Pilt
Viimati muutis Autorestauraator, 05 Märts E, 2012 16:03, muudetud 1 kord kokku.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “Wanderer W23 Gläser (1938) [Autorestauraator]”