Vaata vastamata postitusi | Vaata aktiivseid teemasid Tänane kuupäev 17 November Pühapäev, 2019 12:06



Vasta teemale  [ 36 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3, 4  Järgmine
 Killukesi Saaremaa autoajaloost 
Autor Sõnum
Uus kasutaja
Uus kasutaja

Liitunud: 28 Märts Pühapäev, 2010 23:00
Postitusi: 89
Asukoht: Kuressaare
Olen juba aastaid tasapisi kogunud infokilde Saaremaa autoajaloost. Selle töö käigus on minu kätte sattunud ka veidi asjasse puutuvat fotomaterjali. Kuna see on reeglina olnud täpsemalt dateerimata, olin selle senini enamjaolt tahaplaanile jätnud.
Kuni kaasfoorumlane manic (tänud talle selle eest!) hakkas mind tagant torkima, et uuriksin mõnedel fotodel kujutatud masinate kohta veidi rohkem infot.
Töö käigus muutus asi minu jaoks üha huvitavamaks ja fotosid hakkas ka oluliselt rohkem minuni jõudma. Usun, et need pakuksid huvi ka veidi laiemale ringile vanatehnikaga kokku puutuvatest meestest.
Lisaks fotodele lahkaksin siin teemas ka mõningaid küsitavusi, mis ma senise töö käigus olen Saaremaad puudutavad faktimaterjalis leidnud ja loodan neile küsimustele vastused saada.
Kuna minu IT oskused on tasemel 0, loodan fotode postitamisel kaasfoorumlase pelle abile (tänud tallegi!)
Võtaks kõige esimesena ette ühe mitte Saaremaa auto, kuid just see foto ja selle uurimisel hargnema hakanud lugu viiski mind mõttele selle teema alustamiseks.
Niisiis, foto külmutuspoolhaagist vedavast ÖAF 5DN110 veoautost. Autost, mis on kindlasti meile kõigile tuttav filmist "Keskpäevane praam", kuid millest ma pole senini kohanud mitte ühtegi korralikku fotot. Välja arvatud EAG-s olevad teleriekraanilt maha pildistatud kaadrid.
Loomulikult ei kahelnud ma alguses hetkekski, et tegemist on Saaremaa autoga (sellesama praamifilmi pärast), aga kui näitasin seda pilti mõnedele vanematele sohvritele, tekkis hinge kahtluseuss. Tasapisi selguski, et tegemist peaks olema hoopis Tallinna autobaasi nr 16 veokiga, mis käis Saaremaalt külmutatud tooteid mandrile vedamas. Selliseid masinaid olevat seal baasis olnud 2-3 tükki ja neid hüüti meeste seas suupärasemalt "ahvideks". Pildil olev masin on filmis nähtust veidi paremas konditsioonis (foto tegemise aeg pole kahjuks teada), seega ei saa ütelda, kas on tegemist täpselt sama masinaga või mitte.
Venemaa kirjanduse andmetel toodeti neid autosid Austrias alates aastast 1946 ja tarniti hitlerismivastase koalitsiooni riikidesse sõjakahjude korvamiseks.


30 Juuli Reede, 2010 12:08
Profiil
VVK liige

Liitunud: 03 Aprill Neljapäev, 2008 23:00
Postitusi: 166
Asukoht: Tallinn
Postitus 
Pilt eelmise postituse juurde:

Pilt


30 Juuli Reede, 2010 14:20
Profiil Veebileht
Uus kasutaja
Uus kasutaja

Liitunud: 28 Märts Pühapäev, 2010 23:00
Postitusi: 89
Asukoht: Kuressaare
Postitus 
Samas on eelmisel pildil oleva auto ukselt väga raske välja lugeda numbrit 16, hoopis rohkem sarnaneb seal olev kujutis "K" tähele, nagu märkis mulle ka kaasfoorumlane manic. Umbes selline "K", nagu sellel fotol oleva auto uksel:

Pilt

Tegemist on kunagise kalakombinaadi Fordiga. Täpset mudeliindeksit ütelda ei oska, mehed hüüdsid seda autot Ford 6. Äkki mõni Fordimees täpsustab?
Foto tegemise aeg ja koht pole mulle kahjuks teada, nagu ka pildil olevate meeste nimed.
"K"-tähe juurde tagasi tulles. Siiani pole ma mitte kellegi käest kinnitust saanud, et kalakombinaadil oleks mõni ÖAF olnud. Samas ei tohiks seda võimalust ka välistada. Seega on selle teema alguses oleva auto kodugaraa¸ sajaprotsendiliselt tuvastamata...


08 August Pühapäev, 2010 23:23
Profiil
VVK liige

Liitunud: 01 Märts Laupäev, 2008 00:00
Postitusi: 2947
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Postitus 
Ford 6 pilt on olemas, täpsemalt Ford-6 2G8T, 1943. aastast (Vt.: http://vvm.unicweb.ee/?p=127):

Pilt

Omanik on Ilmar Nael Kose vallast. Võibolla teab tema, kus selliseid masinaid oli? Kahjuks pole mul Ilmari telefoninumbrit.

_________________
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator


09 August Esmaspäev, 2010 07:22
Profiil Veebileht
Uus kasutaja
Uus kasutaja

Liitunud: 28 Märts Pühapäev, 2010 23:00
Postitusi: 89
Asukoht: Kuressaare
Postitus 
Fordi kuulumises kalakombinaadile pole mul põhjust kahelda, jutt oli ikka ÖAF-ist, mille ukse peal nagu oleks "K" täht.
Aga tolle ajastu Ford veoautode mudelitähistuste loogikast tahaks küll rohkem teada. Näiteks leiab Googeldades pildil olevale Fordile väga sarnaseid autosid, mille mudelitähiseks on G8T ja 2G8T (erinevus veokastis - esimene puidust ja teine metallist?), 2GT-86, C598T (Kanada toodang?) ja kindlasti on neid veelgi. Iga number ja täht mudeliindeksis peaks midagi konkreetset tähendama. Kas leiduks keegi, kes selle lihtsalt ja arusaadavalt lahti seletaks?


09 August Esmaspäev, 2010 21:19
Profiil
VVK liige

Liitunud: 04 Aprill Reede, 2008 23:00
Postitusi: 185
Postitus 
http://www.o5m6.de/ford_g8t.html
http://www.autogallery.org.ru/ford6.htm

Natuke segane lugu on selle Ford-6 küll.
Nende linkide järgi peaks 2G8T olema varasem versioon (tsiviilvariant?, 1941?), G8T hilisem versioon (alates 1942?, sõjaväevariant?) ja Ford-6 siis silindriarvu järgi tuletatud mõlema üldnimetus.
Bogomolovi järgi oli 2G8T metallkastiga ja G8T puukastiga.
Esimese lingi järgi oli aga erinevus mootoris ja mõnes pisidetailis.


12 August Neljapäev, 2010 12:20
Profiil
VVK liige

Liitunud: 04 Aprill Reede, 2008 23:00
Postitusi: 185
Postitus 
Siin on veel ühe veoauto uksel samasugune "K" täht, nagu Fordil:

Pilt

http://www.eag.unicweb.ee/ensvveokid.html

Pildi kohta ei tea midagi, isegi auto marki mitte. Kas on äkki hoone Saaremaalt tuttav?
Samas võis see "K" tähistada ka mingit ülevabariiklikku kalandusorganisatsiooni.


12 August Neljapäev, 2010 12:34
Profiil
Uus kasutaja
Uus kasutaja

Liitunud: 25 Veebruar Kolmapäev, 2009 00:00
Postitusi: 69
Asukoht: Eesti; Tallinn - Raeskyll
Postitus 
Aga miks siis ainult kalandust. Äkki kaubandusvalitsus? Kuigi, kui see esimene auto nüüd kuulus saba ja karvadega kalatööstusele, siis jah.. Kuigi ei saa välistada, et see k täht jäi uksele peale auto üleandmist kalatööstusele. Tean näidet kui niimodi "kingiti ära" näiteks Studesid jt. autosid vaesematele asutustele. Põhiliselt küll nendel põhjustel, et ise saadi uued masinad ja vanadel olid nt. rehvid läbi, mida omakorda kuuldavasti oli aga väga raske saada. Muidugi see on kõik ehku peale jutt praegu ja vabandan võimaliku segaduse tekitamise eest!
Kas kalatööstuse läheduses mõnda aktiivset koduloolast pole? Minu hinnangul saab nende käest mingi koha või ka nt. asutuse kohta palju mahlakamat materjali, kui seda arhiivist võimalik leida on. Vähemalt teavad nad ka juhatada kellegi juurde, kes ehk rohkem võiks teada. Üks uitmõte siis veel lisaks selle näol.
Absoluutselt iga võimalus tuleb n.ö "läbi raputada" :P

_________________
Iga aus kodanik jäägu kindlaks aususe põhimõttele: Olla aus, jääda ausaks, surra ennem viletsuses ausana kui elada külluses ja alatult. Kapt. A. Meriloo, 23.11.54, Siberis.


12 August Neljapäev, 2010 13:32
Profiil
Uus kasutaja
Uus kasutaja

Liitunud: 28 Märts Pühapäev, 2010 23:00
Postitusi: 89
Asukoht: Kuressaare
Postitus 
Läheks nüüd jutujärjega edasi, kuigi kalakombinaadi asjus pole ma vahepeal targemaks saanud ja Ford 6 mudelitähised on endiselt ebaselged. Aga ehk aeg annab arutust.
Panen kõigepealt veel ühe pildi autost, mille uksel on seesama kuulus kalakombinaadi "K" täht ilusasti näha.
Pilt
Pildil olev kadunuke ei puutu asjasse. Auto on nähtavasti GAZ-MM ja pilt ise peaks pärinema sõjajärgsest ajast.


31 August Teisipäev, 2010 20:47
Profiil
Uus kasutaja
Uus kasutaja

Liitunud: 28 Märts Pühapäev, 2010 23:00
Postitusi: 89
Asukoht: Kuressaare
Postitus 
Järgmisel pildil on kaks Kingissepa rajoonihaigla "arstiautot".
Pilt
Tagaplaanil on PAZ-653, esiplaanil Moskvit¨-400 või 401.
GAZ-51 baasil ehitatud PAZ-653 oli kasutusel kiirabiautona. Veoauto vedrustus kongis veetavaid eriti ei hellitanud, samuti puudus seal minu andmetel kütteseade, kuigi mõnikord tuli sünnitus vastu võtta juba teel, enne haiglasse jõudmist. Ka siis, kui väljas oli talv ja paukus pakane. Teisest küljest sõitis 2,5-tonnise koorma vedamiseks ette nähtud auto kogu aeg peaaegu tühjalt, sest ega see mõne pingiga kong eriti palju ei kaalunud. See tähendas aga seda, et veermik, raam, jõuülekanne ja mootor püsisid heas korras väga pika aja jooksul.
Arsti Moskvit¨ peaks tegelikult kandma mudelitähist 400-420M või 400-421M, aga neil masinatel oli ees katuse keskel latern. Sellel autol ei paista seda olevat, seega peaks olema tegemist tavalise seeriautoga, millele punased ristid peale maalitud. Aga ega neil ju suurt vahet polnudki, meditsiiniteenistuse masinal oli lisaks punastele ristidele ja katusel olevale lisalaternale veel vaid kergesti puhastatavast materjalist istmepolster (nähtavasti termatiinist).


31 August Teisipäev, 2010 21:20
Profiil
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Vasta teemale   [ 36 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3, 4  Järgmine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpbb.ee 3.0.9