Metalli oksüdeerimine

Kõik, mis muude teemade alla ei sobi
Sõnum
Autor
zyndapp666
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 343
Liitunud: 02 Aprill K, 2008 00:00
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

#21 Postitus Postitas zyndapp666 »

ma ise veel nii kiirelt aega ei leia aga kui Heiki võttis juba nõuks proovida siis ootan põnevusega pilte ja tulemusi :D :D :D
Soovides parimat, Siim.

heiki
VVK sõber
Postitusi: 31
Liitunud: 29 Aprill T, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

#22 Postitus Postitas heiki »

Proovisin nädalavahetusel järgi.
Esmalt lihvisin detailid terasharjaga nii haljaks kui võimalik. Seejärel pesin nitrolahustid et eemalduksid määrde ja õli jäägid.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1798&mode=img

Seejärel tegin ettevalmistused, et detailid oleks võimalik lasta lahusesse selliselt, et kõik oleks lahusega kaetud ja detailid võimalikult vähe puutuksid üksteisega ja anumaga kokku. Kasutasin isolatsiooniga traati ja algul kartsin et detailidele jäävad sellest mingid jäljed, kuid kartus oli asjatu ja isolatsioon ei sulanud.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1799&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1800&mode=img

Töövahendid: kemikaalid on saadaval 5kg (tööstuslik seebikivi) ja 1kg pakendites. Lisaks elektripliit, kraadiklaas kuni +200C, lauakaal ja 5l kuumakindel anum.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1801&mode=img

Seebikivi on pakendatud väikeste graanulitena, NaOH2 ja NaOH3 näevad välja nagu peensool, üks valge, teine kollane. Kuna mul oli 5l anum, segasin lahuse 2l vett, 2kg seebikivi, 0,2kg NaOH2 ja 0,2kg NaOH3. Valmis lahuse koguseks sai täpselt 3 liitrit.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1803&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1804&mode=img

Sooja vette lisasin esmalt seebikivi, ettevaatlikult supilusikaga väikeste kogustena, kuna tekkis gaase ja vahtu eraldav reaktsioon. ETTEVAATUST, PRITSIB! Pritsmed on nahale sattudes väga valusad kuna tekitavad tugevat söövitust. KANDA KUMMIKINDAID, KAITSEPRILLE ja KAITSERIIETUST! Jälgige tuule suunda ja ärge sattuge alla tuult, aurud on mürgised ja tekitavad ägeda köharefleksi
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1805&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1806&mode=img

Seejärel lisasin nitraadi ja nitriti, mõlemad korraga. Nendega enam mingit pritsimist ei tekkinud. Valmis lahuse koguseks sai täpselt 3 liitrit.
Kusjuures nii oligi nagu oletasin - retseptis antud temperatuurid ongi lahuse keemispunktid ja protsessi käigus vee aurustumisel keemispunkt tõusis kuni 158 kraadini. Temperatuuri reguleerimine protsessi käigus toimus segu koostise muutmisega - vee lisamisel temperatuur langes pisut, seebikivi lisamisel tõusis. Vett oli vaja lisada seepärast, et osa ülemisi detaile kippus vee aurustumisel kuivale jääma. ETTEVAATUST VEE LISAMISEL! Lahusesse valatav vesi läheb hetkega keema ja pristib.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1807&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1808&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1809&mode=img

Keetmise käigus tekkis lahuse pinnale must vaht, ilmselt õli ja mustuse jäägid mida ei olnud suutnud lahustiga välja pesta. Kuid see ei mõjutanud lõpptulemust. Võib proovida pesta ka atsetooniga.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1810&mode=img

Peale 2 tundi keetmist olid detailid ühtlaselt mustad ja ka viimanegi rooste oli metalli pinnalt eraldunud ja nägi välja nagu pruun seebivaht mis kerges Fairy lahuses pesemist ja harjamist eraldus. Kõik detailid olid pesuvette asetamisel käega katsudes libedad, nagu oleks seebiga koos, kuid see lima eemaldus pesemisel.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1811&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1812&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1813&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1814&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1815&mode=img

Peale pesemist ja loputamist keetsin detaile ca 150 kraadi juures vedelas mootori sisepesu õlis umbes 1 tund, mis peaks neile andma pikaealise korrosioonikindluse.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1816&mode=img
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1817&mode=img

Lõpptulemus: detailid peale oksüdeerimist ja õlis keetmist. Liigne õli tuleb majapidamispaberi või lapiga kuivatades eemaldada. Tööpinnad mis ei tohi olla õlised (konkreetsel juhul näit. siduri trumli ja surveplaadi tööpinnad ja vahekettad) tuleb enne kasutusele võttu nitrolahustiga õlist puhastada.
http://www.hansaco.ee/raudtee/run.php?id=1818&mode=img

Maksumus:
Reaktiivid 582.- (jätkub ca kahele mootorrattale, oleneb detailide arvust ja anuma kujust/suurusest)
Kraadiklaas 114.-
Klaasanum 5l (kuni 800*C) 400.-

Teise satsi lõpupoole purunes kahjuks kallis klaasanum, kui põhja tekkis ilmselt pliidiraua liigsest kuumusest pragu ja lahust hakkas välja nirisema. Võib kasutada ka suvalist metallnõud, ei pea tingimata läbi nägema.
Viimati muutis heiki, 04 August T, 2009 08:39, muudetud 6 korda kokku.

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#23 Postitus Postitas Autorestauraator »

Tundub, et asi toimib. Solgutamist on muidugi üksjagu, aga kui lõpptulemus on hea, siis tasub vaev ennast ära.

Kas teeksid mõne aja pärast, kui detailid kuivad mõned pildid veel.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

jaan
VVK liige
Postitusi: 21
Liitunud: 02 Aprill K, 2008 00:00
Asukoht: Nõo

#24 Postitus Postitas jaan »

Tere mehed.Müts maha Heiki ees,mees lubab ja teeb.
Minu lugupidamine.
Katsuge olla.
Jaan.

heiki
VVK sõber
Postitusi: 31
Liitunud: 29 Aprill T, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

#25 Postitus Postitas heiki »


siimlane
VVK liige
Postitusi: 281
Liitunud: 12 Märts K, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn

#26 Postitus Postitas siimlane »

Tervist

Kogu protsessi väga huvitav lugeda ning tekkis paar küsimust. Kas kokkusegatud lahus on mitu korda kasutatav või peale ühte keetmist vaja uuega asendada. Teine küsimus on keemilised jäätmed - mida nendega peale hakata?

Siim
Pannonia de Luxe TLF '1959
Pannonia de Luxe TLB '1961
Pannonia T1 '1962
Pannonia T5 '1969
Motorkuli FV-60 '1967
White T9 '1966

heiki
VVK sõber
Postitusi: 31
Liitunud: 29 Aprill T, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

#27 Postitus Postitas heiki »

siimlane kirjutas:Kas kokkusegatud lahus on mitu korda kasutatav või peale ühte keetmist vaja uuega asendada.
Siim
Lahus muutis värvi sedavõrd ja pinnale tekkis õline vaht, et mina seda küll teistkordselt kasutada ei julgeks. Pealegi ei ole reaktiivid nii kallid, sellest kogusest (5kg+1kg+1kg) saab keeta mitu projekti. Kasutatud lahusest on palju vett ära auranud ja kemikaalide vahekorrad ei pruugi ka enam õiged olla.
Vana lahuse valasin ühele umbrohupõõsale millest juba ammu olin püüdnud erinevaid meetodeid kasutades lahti saada - uskuge, seekord toimis. Tean ise ka et see ei olnud ilus tegu. Nõuetekohaselt peaks vist saama utiliseerida ohtliku jäätmena, umbes nagu vana mootoriõli vms.?

pelle
VVK liige
Postitusi: 167
Liitunud: 04 Aprill R, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

#28 Postitus Postitas pelle »

Ameerika päritolu sõidukitel on väga palju polte-mutreid ja muid pisividinaid fosfaaditud ( phosphate). Mopari toodangu taastajatele on siin päris hea artikkel erinevate vidinate pinnakatetest:
http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... index.html

Välja näevad fosfaaditud detailid suhteliselt sarnased oksüdeeritud detailidele, aga päris sama see vist ei ole? Seal artiklis soovitatakse fosfaatimise asemel ka musta tsinkimist, kuid ka see ei ole päris see.
Minuteada on fosfaaditud ka näiteks tavalised mustad kipsikruvid. Kas keegi teadjam oskab kommenteerida seda fosfaatimise asja.
Mul oleks paras ports polte-mutreid fosfaatida, kes seda teha võiks?

ivx675
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 145
Liitunud: 17 Mai P, 2009 00:00
Asukoht: Lääne-Virumaa,Kadrina

#29 Postitus Postitas ivx675 »

Mulle räägiti et fosfaatimine teeb sinisesk .... huvitav ?
(Väitis "Elrato AS" kes fosfaadib oma kilpe - tulem mingi sinine toon)

juko
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 2
Liitunud: 17 Märts K, 2010 00:00

#30 Postitus Postitas juko »

Tere

Kas teab keegi kuidas leida Naatriumnitritit või on äkki müüa?
Plaanis härjal sarvist haarata.

Vasta

Mine “Vaba teema”