Märt Kirik Ford A-ga Kanadast Eestisse.

Kõik, mis muude teemade alla ei sobi
Vasta
Sõnum
Autor
raivo
VVK liige
Postitusi: 307
Liitunud: 09 Juuni E, 2008 00:00
Asukoht: Pärnu

Märt Kirik Ford A-ga Kanadast Eestisse.

#1 Postitus Postitas raivo »

Lugu sellest kuidas Märt oma A Fordiga Eestisse Jõudis.

Mudel „A“ Ford auto 1930

Omanik Märt Kirik 525-2045 või mart.kirik.2016@gmail.com
Tartus

See auto sõitis omal jõul Kanadast Eestisse. Muidugi laev aitas teda üle suure lombi. Ma ostsin selle 06 septembril 1963 aastal Torontos. Hind oli 125 Kanada dollarit.

Alustasin selle auto juhtimist Eesti poole 07 juulil 1998 aastal Sault Ste Marie linnast, Ontario provintsis, Kanadas. Esimesel päeval sõitsin ainult 480 km ja ööbisin sõbra talus Parry Sound linna ligidal. Teisel päeval sõitsin Torontost läbi ja ületasin piiri USA’sse üle Gananoque silla. Lühim maa Torontost Halifaxi on läbi Ühendriikide. Ma sain selle päevase viimase praamlaevaga üle Champlain järve. Kell pool kaks järgmisel hommikul sõitsin veel kuni kella kolmeni. Siis magasin autos. Teisel päeval sõitsin 819 km. Ma läbisin New York osariigi ja Maine kolmandal päeval ja tagasi Kanadasse Calais piiripunktis. Kell 22:00 saabusin Saint John sadamasse Fundy lahe ääres. Siin merevee tõus ja mõõn on seitse meetrit kaks korda päevas nii, et laev saab laadida ainult teatud aegadel. Seekord juhtus, et praamlaev laadis keskööl. Laht kahe provintsi vahel on siin 73 km lai. Mina magasin praamlaeva pingil. Koos praamlaeva sõiduga auto rändas 673 km kolmandal päeval. Nüüd oli kell 4:00 reede 10 juulil Digby, Nova Scotia provintsis ja autojuht oli värskelt maganud. Polnud midagi muud teha kui edasi sõita. Kell 6:00 hakkas bensiin otsa lõppema. Auto kasutab 12 liitrit 100 km kohta. Õnneks leidsin bensiini jaama , mis on ööpäevaringselt avatud. Vara peale lõunat saabusin Halifaxi sadamalinna. Ameerika mandril sõitis auto 2400 km..

Laev sõidab üle Atlandi 12 päeva. Autole laevapilet maksis koos Saksamaa sadama maksudega $1300 CAD . Mina ööbisin ligi kaks nädalat Halifaxi YMCA’s. (Noorte meeste kristlik assotsiatsiooni külalistemajas).

Sain lennupileti Halifaxist Hamburgi $254 CAD eest ja sõitsin Saksamaal rongiga Bremerhaven sadamasse. Saksamaal on rongisõit ime asi. Rong kihutab kaks korda kiiremini kui autod maanteel ja klaas vett laua peal vaevalt väriseb. Laev saabus kohale samal ajal kui mina, see on keskpäeval 24 juuli. Samal päeval olin teel Poola suunas. Tund aega enne ööpimedust ma sõitsin maanteelt kõrvale ja leidsin värskelt koristatud heinamaa. Siin ma peatasin ja magasin autos. See oli 66 km Stade linnast. Järgmine öö oli veel Saksamaal ühe väga suure pöökpuu all. Auto ei ületa 90 km tunnis kergesti ja sellepärast ma suuri maanteid ei kasutanud. Ma ületasin Saksa / Poola piiri Lubieszyn linna juures. Piirivalvurid olid minu suhtes viisakad , näitasid kus liikluskindlustust osta ja kus raha vahetada. Poola on looduslikult väga ilus. Ööseks sõitsin metsa ja mitte keegi ei teadnud kus ma olen. Poola on suur ja teine öö oli ka Poolas seekord ilusate kõrgete kuuskede vahel. Keskööl algas äikese torm. Katus ei pea vihma ja mina ei võtnud kaasa kilet millega katust katta. Ma pimedas ei taha sõita ,sest auto on musta värvi ja öösel raske näha eriti vihma sees. Hommikuvalgus tuli kell 4:30 ja ma hakkasin sõitma ikka põhja poole. Varsti ületasin Poola / Leedu piiri Budziskos. Samal päeval kell 14:00 ületasin Läti piiri ja kell 20:00 olin Iklas. Vihma sadas terve päev. Kõik kokku auto sõitis 4200 km .Kaheksa päeva jooksul see on keskmiselt 525 km päevas . Ei ole ühtegi teist autot , mis on üle 70 aasta vana ja nii töökindel kui mudel „A“ Ford. Selle tootmise filosoofia on kirjeldatud raamatus „ Minu Elu ja Töö“, autor Henry Ford, K.Ü. Loodus, Tartu 1938, tõlkinud inglise keelest V. Miller, O.Ü. Ilutrükk, Tartu 1938 (260 lk).


TEHNILISI ANDMEID
Mootor:
tüüp 4 silindriline „L“ peaga, blokk ühes tükis / Silindri läbimõõt 98,4 mm / Kolvi käik 108,0 mm
Hobusejõud 40 (30 Kw) pidurjõude 2200 tiiru juures minutis.

Käitis : selektiivne, liuglevate hammasratastega / kolm edasi- ja ühe tagasikäiguga.
Sidur: kuiv ühekettaline.

Pidurid : 4 ratta seestlaienevad jalapidurid. Peale selle mõlematel tagaratastel töötav käsipidur. Käsi- ja jalapidur on üksteisest täiesti eraldatud. Üldpidurduspind 225 ½ ruuttolli. Piduritel on isekeskendus mille seadelduse tõttu puutub kogu pidurliistu pind ühtlaselt trumli külge.

Rool: ¾ tagasitõukamatu, tigu ja sektortüüpi, ülekandega 11 ¼ : 1 .

Õlitus: Mootori õlitus, pritsimise, nõrgumise ja hammasrataste pumba abil. Õlianuma mahutus 5 liitrit.

Jahutus: Veepump ja termosüfoon. Mahutus 11,4 liitrit.

Bensiinianum: Mahutus 40 liitrit. Bensiini juurevool mootorisse on oma raskuse kaudu.

Tagatelg: Kolmveerand vaba, lüke kardanvõlli kesta kaudu. Spiraal koonushammasratas.

Kummid: 4,75 – 19 tollmõõtmetes

Telgede vahe: 2629 mm Pöörderaadius : 5182 mm Ratastevahe: 1422 mm

Telgede kõrgus maast: 241 mm

Esimene miljon mudel „A“ Fordi valmines 1927 a. 20 oktoobri ja 1929 a. 4 veebruari vahel, s.o. 15 kuu kestel. Järgmise miljoni auto ehitamiseks kulus ainult 6 kuud. Säärane suur produktsioon oleks olnud teostamatu ilma alaliselt suureneva nõudmiseta ostjaskonna poolt. Selle auto reklaamis esinevad mitte ainult sõnad mõnusus, julgeolek- ja ökonoomsus vaid ka vastupidavus.

Jahutajakate, rattakapslid, edelaternad, torpeedo ilujoon, ja muud välised metall-osad on valmistatud alalise heleda läikega roostekindlast terasest. Ilu on tõesti lisatud väljapaistavale töövõimele. Mudel A auto on eriliselt kiire, tehes 90 – 105 km tunnis.

Odavahinnalises autos oli mudel A Ford esimene pakkuda killunematu tuuleklaas tavalise varustusena. Ebaharilikult palju kuul- ja rull-laagreid on kasutatud mille läbi vähenevad auto käituskulud ja lisanduvad tuhanded kilomeetrid auto eale. See on tagasihoidlikult öeldud.

Mudel A Fordi hakkati tootma Venemaal Gaz A nime all 1932 aastal.

Vasta

Mine “Vaba teema”