FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
FIVA TEHNILINE KOODEKS
2015
0 SISSEJUHATUS
1 UUNIKUMI MÕISTE
2 MUUD MÄÄRATLETUD MÕISTED
3 FIVA REGISTREERIMISNUMBER
4 FIVA ID-KAART
5 SÕIDUKI OLEMUS
6 SÕIDUKI MUUDATUSED
7 SÕIDKUKI AJALUGU
8 ÜLDISED REEGLID JA PROTSEDUURID
9 SÕIDUKI AJASTU MÄÄRAMINE
10 MUU
FIVA ID-kaardi avaldus ja vorm on FIVA Tehnilise Komisjoni poolt pakutavad eraldi seisvad dokumendid.
Palun veendu, et sa kasutad FIVA Tehnilise Koodeksi, ID-kaardi avalduse ja vormi viimast versiooni.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest) 1
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
0 SISSEJUHATUS
The Federation Internationale des Vehicules Anciens (FIVA) on ülemaailmne mittetulunduslik organisatsioon, mis tegeleb UUNIKUMIDE ja nendega seotud kultuuri, nende säilitamise, kaitsmise ja edendamisega.
Käesolev tehniline koodeks määratleb UUNIKUMI FIVA valguses, pakub juhtnööre kuidas dokumenteerida UUNIKUME ja kirjeldab nõudeid, mille alusel FIVAväljastab REGISTREERIMISNUMBREID ja ID-KAARTE.
ID-KAARDI programmi eesmärk on dokumenteerida ja tagada mootoripärand praegustele ja tulevastele põlvkondadele, tagada omanikele täpselt ja sõltumatult koostatud dokument UUNIKUMIDE olemusest ja ajaloost.
1 UUNIKUMI MÕISTE
FIVA defineerib UUNIKUMIKS järgmisi mehaanilisel jõul liikuvaid maanteesõidukeid:
• on vähemalt 30 aastat vanad
• säilitatakse ja hooldatakse ajalooliselt korrektsel viisil
• ei kasutata igapäevase transpordina
• on seetõttu meie tehnilise ja kultuurilise pärandi osa
2. TEISED MÄÄRATLETUD MÕISTED
2.1 ANF on FIVA ametlik esindaja ja ainus FIVA õiguste ja kohustuste kandja vastavas riigis.
2.2 EHITUSAASTA on aasta, millal sõiduk sai lõplikult valmis. Konkreetne valmimiskuupäev võib olla erinev tootja omast. Nt 1970. Mustang`i valmimisaeg oli november 1969.
2.3 JÕUSTUMISTÄHTAEG on tehnilise komisjoni poolt määratud tähtaeg, mil käesolev uuendatud Tehniline Koodeks asendab eelmise Tehnilise Koodeksi.
2.4 FIVA ID-KAART on standardiseeritud rahvusvaheline dokument, mis on koostatud FIVA poolt ja annab ülevaate konkreetse UUNIKUMI olemusest, tehnilistest andmetest ja ajaloost selle dokumendi väljaandmise hetkel.
2.5 TEHASETÄHIS on ainulaadne TOOTJA/EHITAJA poolt antud number.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest)
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
2.6 MARK on tavaliselt tootenimi, bränd või nimi, mida TOOTJA/EHITAJA selle ehitamisel kasutas.
2.7 TOOTJA/EHITAJA on üksus või isik, kes sõiduki ehitas.
2.8 MUDEL, SEERIA ja TÜÜP on tähistus, mida TOOTJA/EHITAJA selle ehitamisel kasutas.
2.9 MITTEAJASTUKOHASED MUUDATUSED on nagu määratletud MUUDATUSTES
2.10 AJASTU on ajaperiood, mil sõiduk oli üldkasutuses. FIVA jaoks on ajastu pikkus EHITUSAASTA pluss 15 aastat (nt. kui sõiduki ehitusaasta on 1960, siis ajastu on 1960-1975). Tulenevalt II Maailmasõjast on AJASTUT pikendatud 20 aastani, kui sõiduki ehitusaasta jääb vahemiku 1925-1945. AJASTU kestvus võib eriolukordadel (sõda, embargo jne) pikeneda
2.11 AJASTU MUUDATUSED on nagu määratletud MUUDATUSTES.
2.12 AJASTUKOHASED MUUDATUSED on nagu määratletud MUUDATUSTES.
2.13 OLULISELT MUUDETUD on määratletud punktis 5.6.
2.14 SÕIDUKI ANDMED on määratletud punktis 5.3.
2.15 Tähelepanek: Mõiste „number“ mida siin dokumendis läbivalt kasutatakse, sisaldab nii numberid kui ka tähti (nt. A543Y2) ja muid märke (nt. B*167B).
3 FIVA REGISTREERIMISNUMBER
FIVA REGISTREERIMISNUMBER on ainulaadne ja muutumatu FIVA poolt väljastatud number, mis seotakse ühe kindla UUNIKUMIGA, tavaliselt taotlusprotsessi käigus.
4 FIVA ID-KAART
4.1 FIVA ID-KAART on standardiseeritud rahvusvaheline dokument, mis on koostatud FIVA poolt ja annab ülevaate kinda UUNIKUMI olemusest, tehnilistest andmetest ja ajaloost, selle väljastamise ajal.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest) 3
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
4.2 FIVA võib avalduse alusel väljastada FIVA ID-kaardi neile sõiduki omanikele, kelle sõiduk vastab Tehnilisele Koodeksile. FIVA ID-kaart on alaliselt FIVA omand.
4.3 FIVA ID-kaart on tõendiks, et sõiduk on FIVAs registreeritud kui UUNIKUM
4.4 FIVA ID-kaardi number on ainulaadne dokumendi number. Ühel sõidukil võib eluajal olla mitu FIVA ID-kaarti koos mitme FIVA ¬ ID-kaardi numbriga, mis kõik viitavad ühele ainsale FIVA REGISTREERIMISNUMBRILE.
4.5 Omaniku kohus on esitada FIVA-le kõik vajalikud tõendid, et sõiduk dokumenteerida ja väljastada FIVA ID-kaart.
4.6 FIVA ID-kaart võib sisaldada ka lisainformatsiooni, mille FIVA on saanud ja kontrollinud muudest allikatest.
4.7 FIVA ID-kaart on tõendiks, et sõiduki omanik kavatseb jätkata sõiduki säilitamist ja hooldamist ajalooliselt korrektselt ja keskkonda säästval viisil.
4.8 FIVA ID-kaardi väljastamiseks peab FIVA või selle kinnitatud esindaja sõiduki füüsiliselt üle vaatama ja väljastama FIVA raporti
4.9 FIVA ID-kaart kehtib väljastamise hetkest 10 aastat. FIVA ID-kaart kaotab kehtivuse kui sõiduk vahetab omanikku. Uus omanik peab täitma uue FIVA ID-kaardi avalduse.
4.10 FIVA ID-kaart tuleb loovutada koheselt, kui seda nõuab FIVA või selle kinnitatud esindaja ja FIVA võib kaardi tunnistada kehtetuks ükskõik mis ajal.
4.11 FIVA ID-kaart väljastatakse omanikule üldkasutuseks ja teatud FIVA üritustele registreerimiseks.
4.12 FIVA jätab FIVA ID-kaardi esimesele lehele tühja koha ANF-i jaoks, kes võib sinna lisada sõiduki klassifitseerumiseks infot.
4.13 FIVA-l on õigus keelduda FIVA ID-kaardi väljastamisest mistahes sõidukile.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest) 4
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
5 SÕIDUKI OLEMUS
5.1 Sõiduki olemuse kindlakstegemine on kõige olulisem alus sõiduki UUNIKUMIKS tunnistamisel ja FIVA ID-kaardi väljastamiseks.
FIVA püüab identifitseerida sõidukit nii täpselt kui võimalik. Tulemus võib erineda oluliselt sellest, kuidas sellele viidatakse tavakõnepruugis.
5.2 Šassii/raam või kandev kere on tavaliselt peamiseks UUNIKUMI identifisteerimise aluseks
5.3 SÕIDUKI OLEMUS on põhjalik ja täpne järgmiste andmete tulem:
- TOOTJA/EHITAJA, linn, riik
- MARK , MUDEL ja SEERIA/TÜÜP nimetus
- TEHASETÄHIS
- EHITUSAASTA
Näiteks: Officine Alfieri Maserati S.p.A., Modena (Itaalia)
Maserati Ghibli SS Coupé (Tipo AM115/49)
AM115/49*0000* 1971
B.S.A. Motor Cycles Limited, Birmingham (Suur-Britannia)
BSA Spitfire Mk. II Special (A65.2SP)
A50C0000 1966
Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Werk Ulm (Saksamaa)
Magirus-Deutz Jupiter 6x6 Pritschenwagen
000.0000.000 1966
5.4 Omaniku kohus on hoolikalt säilitada ja kaitsta füüsilisi tõendeid (templid, markeeringud, plaadid jne), mis tõestavad UUNIKUMI olemust.
5.5 Kui sõidukit on OLULISELT MUUDETUD siis eelnev SÕIDUKI OLEMUS tühistatakse ja sõltumata muudatuste ulatusest määratakse uus TOOTJA/EHITAJA ja tööde lõppaeg määratakse uueks ehitusaastaks.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest) 5
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
5.6 FIVA jaoks OLULISELT MUUDETUD tähendab:
5.6.1 Kui šassiid/raami või kandvat keret on muudetud (lühemaks/kitsamaks tehtud, teljevahet muudetud, kere tugevdatud), siis EHITUSAASTA muutub vastavalt sellele, millal töödega lõpetati ja samuti muudetakse ka TOOTJA/EHITAJA nimetus.
5.6.2 Kui šassid/raami või kandvat keret ei ole muudetud aga 3 või rohkem järgmist
MITTEAJASTUKOHAST MUUDATUST on tehtud:
- mootor
- käigukast
- esivedrustus/roolimehhanism
- tagavedrustus
- kere
Siis muudetakse EHITUSAASTA vastavalt tööde lõpetamisajale ja muudetakse ka TOOTJA/EHITAJA
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest) 6
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
6 SÕIDUKI MUUDATUSED
6.1 Muudatused on kõik kõrvalekalded TOOTJA/EHITAJA poolt loodust.
6.2 Muudatusi tuleb kirjeldada FIVA ID-kaardis koos kuupäevade ja muudatuste ulatusega (kui on teada). Muudatused eristatakse teineteisest ajalooliselt ja jaotatakse järgmistesse kategooriatesse:
6.2.1 AJASTU MUUDATUSED: Muudatused on dokumenteeritud ja lõpetatud ajastu
jooksul.
6.2.2 AJASTUKOHASED MUUDATUSED: Muudatused on lõpetatud AJASTU väliselt, aga on
teostatud nii nagu sellele AJASTULE kohane. Teostatud muudatused ja varuosad peavad olema AJASTUST pärit.
6.2.3 MITTEAJASTUKOHASED MUUDATUSED: Muudatused, mida ei kasutatud AJASTUL
või kui on kasutatud varuosi või tehnoloogiat, mida sel AJASTUL ei olnud. Sellised
muudatused võivad mõjutada EHITUSAASTAT (vt SÕIDUKI IDENTITEET)
6.3 Omaniku kohus on dokumenteerida kõik muudatused, mis on UUNIKUMIL teostatud, et
tulevane omanik teaks kuidas UUNIKUM erineb oma algsest ja eelmisest seisukorrast.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest) 7
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
7 SÕIDUKI AJALUGU
7.1 FIVA ja FIVA ID-kaardi peamisi eesmärke on dokumenteerida praegustele ja tulevastele põlvkondadele käegakatsutavad ja käega mittekatsutavad muudatused sõiduki ajaloos. Omaniku kohus on käsitleda UUNIKUMI kui ajaloolist kunstiteost (tehniline ja kultuuriline pärand) ja kaitsta sõiduki ajaloolist informatsiooni. Ajaloolise informatsiooni olemasolu on tõendiks sõiduki ehtsuse ja identiteedi kohta.
7.2 Järgmised elemendid UUNIKUMI ajaloost peavad olema kokkuvõtvalt dokumenteeritud FIVA ID-kaardis:
7.2.1 Üldine: võib aga ei pea sisaldama tähtsamaid kuupäevi nagu valmimisaeg,
tarnimisaeg, automüüja, esmaregistreerimine, õnnetused jne.
7.2.2 Omanikud: sisaldab kõiki eelnevaid sõiduki omanikke. Praegune omanik peab tagama,
et vähemalt eelmine omanik oleks seal kirjas. Lisaks kui on teada, siis peaks seal olema kirjas ka müügikuupäev või vähemalt ligilähedanegi müügikuupäev, omaniku nimi, linn ja riik.
7.2.3 Üritused: sisaldab olulisemaid võistluseid, konkursse, näituseid (nt. autonäitused jne) ja
hiljutisi üritusi. Kui antud info on teada siis peaks kirjas olema ürituste kuupäevad, nimetused, tulemused, linn ja riik.
7.2.4 Restaureerimistööd: FIVA ID-kaardi dokumenteerimiseks sisaldab "Restaureerimistööd"
andmeid olulisemate hoolduste, remontide, säilitamiste, konserveerimiste ja restaureerimiste
kohta. Kui vastav info on teada, siis on kirjas kuupäevad mil tööd aset leidsid, tööde
olemus, ettevõte või isik, kes tööd teostas, linn ja riik.
7.3 Kuna FIVA ID-kaardil on ruum piiratud, siis on UUNIKUMI dokumenteerimiseks vajalik
piirata ebaoluliste andmete mahtu.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest) 8
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
8 OLULISED REEGLID JA PROTSEDUURID
8.1 ANF peab aegsasti FIVA Tehnilisele Komisjonile esitama väljastatud FIVA ID-kaartide koopiad koos avaldustega ja teostatud protseduuridega.
8.2 Riigis, kus UUNIKUMI omanik on autoga registris ja seal on olemas ANF, peab omanik FIVA ID-kaardi saamiseks esitama sinna avalduse. ANF ei tohi väljastada FIVA ID-kaarti sõidukile, mis on teise riigi registris.
8.3 UUNIKUMI puhul, mis ei ole registrisse kantud, tuleb omanikul esitada FIVA ID-kaardi avaldus selle riigi ANF-i, kus ta alaliselt elab.
8.4 Riigis kus ANF puudub, tuleb UUNIKUMI omanikul esitada FIVA ID-kaardi avaldus FIVA Tehnilisele Komisjonile.
8.5 Kui FIVA keeldub FIVA ID-kaarti väljastamast või vaidlustab ANF-i poolt väljastatud FIVA ID-kaardi, siis omanik võib otsuse üle apelleerida FIVA Tehnilises Komisjonis, kes võib õigused delegeerida alam-komisjonile. FIVA Tehnilise Komisjoni otsus on lõplik.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest) 9
FIVA Tehniline komisjon KINNITATUD
9 SÕIDUKI AJASTU MÄÄRAMINE
Sõidukid jagunevad tavaliselt FIVA üritustel järgmistesse klassidesse:
Klass A (Ancestor) Sõiduk ehitatud kuni 31. detsember 1904.
Klass B (Veteran) Sõiduk ehitatud vahemikus 1. jaanuar 1905 kuni 31.
detsember 1918.
Klass C (Vintage) Sõiduk ehitatud vahemikus 1. jaanuar 1919 kuni 31.
detsember 1930.
Klass D (Post Vintage) sõiduk ehitatud vahemikus 1. jaanuar 1931 kuni 31.
detsember 1945.
Klass E (Post War) sõiduk ehitatud vahemikus 1. jaanuar 1946 kuni 31.
detsember 1960.
Klass F sõiduk ehitatud vahemikus 1. jaanuar 1961 kuni 31. detsember 1970.
Klass G sõiduk ehitatud vahemikus 1. jaanuar 1971 kuni FIVA poolt määratletud UUNIKUMI vanusepiir.
10 MUU
10.1 Kõik järgmised reeglid ja otsused, mis on FIVA Tehnilise Komisjoni poolt vastu võetud peale selle Tehnilise Koodeksi vastuvõtmist, on osa sellest Koodeksist.
10.2 Tehnilise Komisjoni liikmed peavad Tehnilise Koodeksi vähemalt ühe korra läbi lugema.
________________________
See versioon koostati FIVA Tehnilise Komisjoni töögrupi koosolekul 2.-3. oktoobril 2014, Haagis.
FIVA üldkoosolek 8. november 2014 (Budapest)