KÜLAJUTUD

Kõik, mis muude teemade alla ei sobi
Vasta
Sõnum
Autor
Aspelund
VVK liige
Postitusi: 289
Liitunud: 01 August R, 2008 00:00

Monte Carlo ralli pikk lugu

#111 Postitus Postitas Aspelund »

Tallinn – Monte Carlo: kokaiin, briljandid ja purunenud unistused

30-ndatel aastatel legendaarse Monte Carlo ralli stardipaigaks olnud Tallinnaga seotud lood on justkui väljavõtted põnevusromaanist – ralliga on seotud nii kadunud briljandid, kokaiin, salakaup kui eestlaste purunenud unistused.

Eestlastega seoses saab Monte Carlo rallist rääkida alates 1929.aastast, kui Riiast asus Vahemere pärli poole teele eestlane Julius Johanson. Ootused olid suure, autoajakiri „Auto“ kirjutas suisa nõnda: „Soovime südamest, et meie Autoklubi liige hr. Johanson sellel suur-võistlustel Euroopa parimate autosportlaste vahel, võidule tuleks.“
Reaalsus osutus aga tükk maad karmimaks. Esiteks tabas Riiast startinuid Königsbergi juures suur lumetorm, teiseks suhtusid nimekad konkurendid eestlastesse kui nartsudesse. Nimelt startis Riiast ka tuntud sakslasest võidusõitja Rudolf Caracciola, keda toetasid väljaspool rallit kaks autot abimeeskonnaga. Lumetormis kinni jäädes tegid viimased kõik, et eestlaste edasipääsu takistada. Korra keeras üks abiautodest kolonnist mööda trügivatele eestlastele lihtsalt ette, sundides neid kraavi sõitma, teisel korral lükati auto lihtsalt kraavi. Ajakiri „Auto“ kirjeldas juhtunut nii: „Siis aga tormasid mehed, kes Caracciola autole teed puhastasid – neid võis olla paarikümne ümber – meie auto kallale ja lükkasid Buick’i koos meiega kraavi.“ Johansoni auto saadi küll kraavist kätte, kuid ajakaotus oli niivõrd suur, et edasi sõita polnud enam mõtet. Ka pahanduste põhjustajaks olnud Rudolf Caracciola Monte Carlosse ei jõudnud.

Aasta hiljem oli aga eestlastel ja Tallinnal Monte Carlo ralli toimumises mängida hoopis suurem roll: Tallinn, täpsemalt Estonia teatri esine, sai üheksaks aastaks üheks ralli stardipaigaks. Võidusõitjatele tegi Tallinna atraktiiveks eelkõige tõik, et 3472 kilomeetri kaugusel olevasse Monte Carlosse sõitmise eest sai Tallinnast rohkelt punkte. Küll ei arvestanud välisvõitlejad aga ühe takistusega: siinsete teedega. Berliner Tageblatti ajakirjanik Fr. Arnau, kes rallil osales, kirjutas hiljem teedest nii: „Aga siis [Eesti-Läti piiril]algab ürgmaa, peaaegu läbipääsematud saviteed, kus mõnikord 10 tolli sügavused vaod takistavad edasisõitu ja teeääred olid külma tõttu niivõrd libedad, et sõiduk võis iga silmapilk veereda kraavi....Paistab, nagu oleks see Kaug-Ida, mahajäetud, energiata ja tundmatu.“

Eriti pahased olid sakslased, kellede kaassõitjateks olnud naisterahvad jäänud kohalikel teedel suisa merehaigeks. Toona üks Euroopa kuulsamaid võidusõitjaid, eestlastele juba eelmisest aastast „tuttav“ Rudolf Caracciola lubanud pärast Tartu kaudu Tallinnasse sõtus suisa oma „Mercedese“ laevale laadida ja Berliini tagasi kupatada.
Keegi Tallinnast küll minema ei sõitnud, kuid välismaalaste kriitika läks kohalikele südamesse ja veel aastaid hiljem uuriti neilt arvamust siinsete teede olukorra kohti ja jäädi rahule, kui vastuseks mõned kiidusõnad saadi.

Carracciola, keda oma kuulsuse poolest võiks kaasajal võrrelda Michael Schumacheriga, polnud seejuures ainus esimese suurusjärgu võidusõitja, kes Tallinnast teele asus. Siin läks Steyr’i roolis starti vähemalt sama kuulus sakslane Hans Stuck (meie mõistes Sebastian Vettel), samuti britt Donald Healey (David Coulthard), kelle nimi on automaailmasse jäädvustunud automargi Austin Healey kaudu.

Eestlastest startisid rallile Zimmermann-Johanson Auburnil, edukast stardist hoolimata (Berliini jõuti teisena) katkestati võidusõit Belgias jõuallika rikke tõttu.

Ka sellel rallil ei pääsenud eestlased konkurentide „susserdamisest“ – Köningsbergis oodati tembeldatud sõiduraamatu tagasisaamist üle tunni, Berliinis eksitas eestlasi aga „lootsiauto“, mis neid linnast läbi juhtimise asemel ringi tiirutades kolm korda ühelt ja samalt tänavalt läbi vedas.

Ka 1931 oli Tallinn üks Monte Carlo ralli stardipaikadest, kuid seegi kord mängisid vingerpussi teed. Nimelt olid eestlased eelmise aasta kogemusest õppust võtnud ning lumised teed Laatrest Tallinnani (ralli marsruut kulges siin Tallinn-Märjamaa-Pärnu-Laatre) puhtaks teinud, kuid probleem oli hoopis Lätis, Võnnust (Cesis) Laatreni olid maanteed läbimatud ning Läti ametnikud ei võtnud vähimalgi määral vaevaks asuda nende puhastamisele.

Nii jõudiski algsest üheksast autost Tallinnas starti vaid lätlane P. Meerovitch, kes auto rongiga Tallinnasse saatis. Temagi ralli jäi napiks, taas Lätis olles jäi auto lumetormis Võnnu juures teele kinni ja läbi sõit oligi.

Vahele jäänud 1932.aasta järel starditi Tallinnast taas 1933.aastal. Oma teed alustas siit suisa 24 autot, neist üks, prantslane M. Vaselle Hotchkissil, tuli ka ralli üldvõitjaks. Eestlasi sel aastal ei osalenud
Rohket kõmu ajakirjanduses tekitas aga preili E. M. Ridelli juhitud naisekipaa¸ Alvisel. Nimelt kaotasid nad Pärnu-Jaagupi juures autost kohvri, milles olid preili Ridelli ehted ning dokumendid. Krokodillinahast käsikohver leiti küll ülesse ning toimetati Tallinnasse Päevalehe toimetusse, kus see omanikule üle anti. Ajakirjanduseetikast oli toona küll veidi teistsugune arusaamine, toimetuses uuriti kott läbi ja anti nähtust teada ka teistele: „Kaotatud ja jälle leitud käsitasku sisaldas kullast sigaretitoosi, kaelakee, kaks sõrmust, neist üks kullast, teine plaatinast, kaks väikeste briljantidega kaunistatud rinnanõela, ja muid vähemväärtuslikke esemeid- tualetttarbeid, tablette jm.“ Kohvri leidnud talutüdruk Ida Kiisajon sai leiutasuks 45 krooni.

Tallinnast startis Monte-Carlosse ka üks isevärki sõiduk: Gardner-Diesel-Bentley. Tegu oli Bentley sõiduautoga, millele oli paigutatud viieliitrine diiselmootor. Sõiduk kuulus britile lord Clifford’le, kellega sõitis rallil kaasa Inglismaa juhtiva mootorispordiajakirja „Motorsport“ peatoimetaja Moore. Veel enne ralli lõppu suutis Clifford aga sattuda kodumaa ajakirjanduse sõimurahe alla: nimelt suri lordi ämm, kuid selle asemel, et koju tagasi pöörduda, sõitis mees hoopis ralli lõpuni.

Tal läks küll veel suhteliselt lihtsalt, sest Ateenast startinud sakslane Paul von Guillaume võeti Kreekas kinni kui salakuulaja, sest ta oli pildistanud hoonet, milles asus kohalik arsenal. Vaid kaassõitlejate vahelesegamine päästis ta taas vabadusse.

Ehk kõige rohkem kõmu tekitas Monte-Carlo ralli 1934.aastal, kui ühise meeskonnana startisid Auburniga August ja Alfred Zimmermann, tantsuõpetaja Arseni Poolgas ning Nikolai Mets. Eestlastel küll väga hästi ei läinud: Monte-Carlosse jõuti küll karistuspunktideta (ja sellest sündis legend, justkui oleks Arseni Poolgas võitnud Monte-Carlo ralli), kuid lisakatsete järel lõpetati 53-ndal kohal.

Skandaal puhkes tagasiteel: Laatre piiripunktis peeti nad hoiatuslaskudega kinni, põhjuseks kahtlused kokaiini ja salakauba veos. Väidetavalt oli Siseministeeriumilt piirivalvele laekunud vihje, et Arseni Poolgas võtnud pangast enne starti välja 2000 krooni ning ostnud selle eest kokaiini, hiljem (kui meelemürki ei leitud) määriti võidusõitjatele kaela salakauba vedu (Nikolai Mets oli ostnud kaks päevasärki, 3 paari sukki ja 5 kaelasidet, Arseni Poolgas aga 2 tükki siidiriiet ning 7 paari sukki). Salakaupa otsides lammutati auto põhjalikult laiali, isegi rehvidest lasti õhk välja. Kokku määrati Metsale ja Poolgasele trahve ja tollimaksu 364 krooni väärtuses.Hiljem küll mõisteti võidusõitjad õigeks.

Kriminaalset sorti lugusid oli teisigi: üks prantslane andis Tallinnas oma ülikonna pressida, unustades taskusse 7500 franki (1500 krooni) sularahas. Ülikonda tagasi saades ta aga raha ei leidnud. Alles riide pressimisest ära toonud hotelliteenija ähvardamine tõi raha taas tagasi.
Meile juba tuttav preili Ridell unustas Tallinnast ärasõidul maha oma t¨ekiraamatu, milles leidus allkirjastatud t¨ekke 1800 krooni väärtuses. T¨ekiraamat saadeti talle küll kiiresti Monte Carlosse järele.

Jõudemonstratsioon Laatre piiripunktis mõjus nähtavasti Eesti võidusõitjatele ehmatavalt, sest 1935.aastal neid stardis ei olnud. Vaid soomlastega koos sõitis eestlane Karl Bertram, see meeskond aga midagi olulist korda ei saatnud. Parima Tallinnast startinuna tuli üldarvestuses kolmandaks prantslane R. Guyot Renault’l.
Ka aasta hiljem ei olnud eestlasi stardis ning Tallinnast teele läinud üldarvestuses edu ei näidanud. Vaid siit startinud naisekipaa¸ Marinovitch/Helle-Nice pälvisid daamide arvestuses esikoha ning Lamberjack- Petermann teise koha. Seejuures tasub märkimist, et Helle-Nice oli vägagi nimekas ja andekas võidusõitja, kes oma helesinisel Bugattil osales mitmetel GP-sõitudel ning kellest 2004.aastal ilmus raamat: „Bugatti Queen : In Search of a French Racing Legend“.

1937.aasta Monte-Carlo ralli oli eestlaste jaoks aga kõige edukam: Karl Siitan ja Aleksander Zimmermann tulid Monte Carlost tagasi karikaga, mis on praegu tuntud kui igavesti rändav Karl Siitani karikas ja mille Eesti Autospordi Liit annab igal aastal hoida parimale rallimeeskonnale parima tulemuse eest välisvõistlustel autorallis.

Tegu polnud küll kõrge koha eest saadud auhinnaga, kuid see anti eestlastele tunnustusena nende visa esinemise eest, väljaandjaks Societe Les Remises Autos St. Charles.

1938.aasta Monte Carlo ralli pakkus eestlastele (piloodiks taas Karl Siitan) aga rohkelt seiklusi. Kolmel korral jäi vaid napilt puudu, et sõit ning reisijate elugi võinuks katkeda. Lyoni ja Avignoni vahel sõitis meeskond vastu kindlusemüüri, et vältida kokkupõrget vastutuleva veoautoga. Auto sai korralikult viga: põrkeraud oli murdnud pooleks, porilaudade otsad olid kokku muljutud, udulaternad purustatud, auto raam kõver.

Avignonis süttis aga t¨ehhide Aero, mida tangiti kohe eestlaste Nashi kõrval. Napilt õnnestus eestlaste auto tuleroaks minemisest päästa.
Belgias sõitis meie meeskond libedal teel juhitavuse kaotanuna läbi bensiinijaama kohvikuputka, seda asjaosaliste sõnul „nagu naljafilmides“. Tulemuseks suur ajakaotus, sest putkaomanik ei tahtnud midagi teada kindlustusest ning nõudis meestelt sularahas kahjude hüvitamist.

Viimast korda starditi Tallinnast 1939.aastal. Eestlasi siis taas enam stardis polnud ning ka siit startinud välismaalased erilist edu ei saavutanud. Küll jäi too aasta meelde ühe halenaljaka juhtumiga Poolas. Nimelt juhtus rallisõitjatega ühe väikese küla juures Kalishi ja Ostrovo vahel aastast aastasse rohkelt rehvipurunemisi. Et selliseid viperusi juhtus ridamisi, kasvas kaebuste hulk päris suureks. Kui kohalik politsei asja uurima läks, selgus et vulkaniseerimistööstuse omanik Kaczmarek ning garaa¸iomanik Vojtasik otsustasid oma äri edendada ning käisid öösiti teele naelu ja klaasikilde külvamas. Töö läks edukalt kuni hetkeni, mil politsei sulid vahele võttis.

Seejärel vallutas Euroopa II maailmasõda ning autode asemel kihutasid maanteid pidi soomukid ja sõjavankrid. Muutunud riigikord ei lubanud Tallinnat stardipaigana enam kasutada, tänaseks on aga radikaalselt muutunud ka ralli vorm (tähesõit on asendunud pärisralliga). Selles variandis on eestlased olnud sõjaeelsetest võidusõitjatest edukamad, Marko Märtin sai 2004.aastal II koha.

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#112 Postitus Postitas Autorestauraator »

Reedel, 13.05. kl. 9.00. on MTV 3-s saade Studio 55, kus saatekülaliseks on endine SA-HK esimees, nüüdne juhatuse liige Simo Pyykkönen.

Simo on juba palju aastaid, peaaegu meie klubilise vanatehnikaharrastuse algusaastatest, olnud suur Eesti ja eestlaste sõber ning abiline.

Pilt möödunudaastaselt KLM-ilt, kus Simo oli Pentti Ervasti kaardilugejaks:

Pilt
Pille Russi foto
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#113 Postitus Postitas Autorestauraator »

Ei saa rääkimata jätta...
Diesel käis täna külas, tõi tähtsad asjad ära, tänud talle ka siin! Aga kingitus oli ka kaasas, kahjuks küll mitte minule, vaid MTJ juhatajale:

Pilt

Sellised present-töökindad peavad ikka küll iga Volga pakiruumis olema! Ja tööd ei ole nendega veel tehtud (kas saabki teha?).
Tegemist ei ole odava koopiaga, täitsa ehtne ja originaalne!
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

miilits
VVK sõber
Postitusi: 98
Liitunud: 09 Detsember T, 2008 00:00

Labakinnas.

#114 Postitus Postitas miilits »

Selliseid presendist labakindaid võib osta OÜ Karter kauplustest hinnaga 3.20 EUR paar.

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#115 Postitus Postitas Autorestauraator »

Leidsin ühe Pille Russi tehtud pildi:

Pilt

Kui ma ei eksi, siis peaks olema sama auto:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

alopex
VVK liige
Postitusi: 488
Liitunud: 11 Märts T, 2008 00:00
Asukoht: Viljandi

#116 Postitus Postitas alopex »

Postkasti saabus selline link ja panen selle siis teistele ka lugemiseks

http://veebikiri.ee/intervjuu-hinnatud- ... r-korbega/
Jaak Alesma (alopex)
projekt BMW-340

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#117 Postitus Postitas Autorestauraator »

alopex kirjutas:Postkasti saabus selline link ja panen selle siis teistele ka lugemiseks

http://veebikiri.ee/intervjuu-hinnatud- ... r-korbega/
Vahuri pilt oli ka just nagu varnast võtta. Foorumis on ta MTJ juhataja.

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

pelle
VVK liige
Postitusi: 167
Liitunud: 04 Aprill R, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

#118 Postitus Postitas pelle »

Selle Buickiga sai viimane sõit tehtud möödunud laupäeval Märjamaa üritusele.
Tänasest on autol uus omanik. Auto jäi Eestisse ja loodetavasti näeb seda ka edaspidistel sõitudel ja üritustel.

MAZ
VVK sõber
Postitusi: 91
Liitunud: 09 Mai L, 2009 00:00
Asukoht: Elva

#119 Postitus Postitas MAZ »

Kuna selle Buicki omanik tuttav siis usun,et leidis hea kodu ja mulle vähemalt ütles ta ,et seda näeb ka edaspidi liikumas.

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#120 Postitus Postitas Autorestauraator »

Alar Hermansonile Euroopa meistritiitel Historic rallisarjas:

http://ruudulipp.ee/uudised/autosport/1768
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “Vaba teema”