Marski Grosser?

Kõik, mis muude teemade alla ei sobi
Vasta
Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

Marski Grosser?

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

Kõigepealt, kes on Marski? Ja mis on Grosser?
Marskiks kutsuti Carl Gustaf Emil Mannerheimi, soome marssalit, kellel on Soome ajaloos palju olulisi rolle. Ja Grosser on Mercedes Benz 770 F-Cabriolet e. Grosser Mercedes Offener Tourenwagen.

Juba peaaegu pool aastat tagasi helises ühel päeval töökoja telefon, toru otsas sõber Eldor ja räägib , õigemini küsib, järgmise jutu:

"Kas tead midagi sellest jutust, et Hitler oli kinkinud Mannerheimile 50-juubeliks Grosseri? Ja nüüd käib jutt, et soomlased on selle maha müünud, Kanadasse?"

Ausalt öeldes, ega ma sellest kuigi palju ei teadnud. Mingis mälusopis oli küll jutt mingist soome Grosserist, aga see oli ka kõik.
Lubasin, et küsin soome sõprade käest järgi! Küllap nad midagi ikka teavad.

Kõigepealt lõin siiski Google otsingusse sisse: Gustaf Mannerheim.
Leidsin, et Carl Gustaf Emil Mannerheim elas 1867 - 1951, seega ei saanud Hitler talle 50 juubeliks kingitust teha. Küll tuli välja, et nad on siiski Soomes kohtunud.
Riitta Kastemaa abiga jõudsin selle leheni: http://www.mannerheim.fi/

Siit tuli välja nii mõndagi huvitavat!
Vabandan Eldori ees, et nii palju aega läks! Vastus oli juba ammu käes, aga kirjapanekuks kulus pea pool aastat...

Minu tõlge sellelt lehelt: http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_auto2.htm

Mannerheimi Mercedes Benz 770 F-Cabriolet või samuti Grosser Mercedes Offener Tourenwagen-iks kutsutud auto oli üks selle ajastu kallimate ja uhkemate autoed hulka kuuluv sõiduk. Auto, mille mass on 4100 kg, võimsus 230 hj, suurim kiirus 170 km/tunnis, soomustatud kerega hiiglane toodi Vaasa kaudu Soome 1941. aasta detsembris. Auto anti tellijale üle Mikkelis 16.12.1941.

Vastupidi avalikkuses liikuvatele juttudele, see Mercedes ei olnud Hitleri sünnipäevakingitus Mannerheimile. 75. juubeliks, 4.06.1942 sai Marski Hitlerilt kingituseks kolm tulitera Steyr-maasturit.

Mercedesel olid tohutud gabariitmõõdud: pikkus ligi kuus meetrit (5980 mm), kõrgus (katusega) oli 1800 mm, teljevahe 3880 mm, kliirens 200 mm ja laius 2050 mm. Mannerheimi autojuhil, Kauko Rannal, kulus auto põhjalikule pesemisele koguni neli tundi. Rehvimõõt oli 8 ¼ x 17 tolli.

Auto soomustuse kohta võiks öelda, et põrandaosa oli tehtud 5,5 – 6 millimeetrisest ja muud kereplekid 3 millimeetrisest erikarastusega teraslehest, seega oleks auto ilma oluliste kahjustusteta pääsenud kergemate miinide otsa sattudes, või selleaegsete kergemate tulirelvade rünnakutest. Klaasid olid kuulikindlast, 40 millimeetrisest materjalist.

Seest oli Mercedes luksuslik. Sisustus nahkne, istmete vahel ülestõstetavad käetoed. Esiistmete teha oli kinnitatud kolm kokkuklapitavat lisaistet. Seega mahtus autosse üheksa inimest.

Kütust kulus maanteesõidul 27 liitrit sajale, seetõttu oli kütusepaak suur, 195 liitrit. Kütusena kasutati muuseas spetsiaalselt selle auto jaoks Saksamaalt toodud sünteetilist bensiini.

Mannerheimil oli see auto aktiivses kasutuses, mitte ainult esindussõitudel. Kui ilm ja teeolud vähegi võimaldasid, kasutati seda masinat tavaliste töösõitude tegemiseks.

Augustis 1944, kui Mannerheimist sai Soome Vabariigi president, ei tulnud ta ametissepühitsemise tseremooniale enam Mercedesega, vaid kinnise kerega V12 Packardil. See sai olla osotus sellele, et soomlaste suhtumine sakslastesse oli muutunud, Mercedest seostati mingil määral selle kinkija, Adolf Hitleriga.

Olgugi, et Mercedes oli Mannerheimi lemmikauto, ei kasutanud ta seda automarki välispoliitilise renomee pärast enam kordagi. Auto seisis kogu presidendiksoleku aja garaazhis. Kui Mannerheim 1946. aasta lõpus tervislikku seisundit põhjuseks tuues presidendiametist tagasi astus, otsustas ta selle Mercedese Rootsi müüa. Sõjajärgses puudustkannatavas ja kõvasti rasida saanud Soomes oli selle masina ülalpidamine ja sõitmine väga kallis lõbu. Lisaks, poliitilistel põhjustel ja auto ajalugu tundes, oli sellega sõitmine Soomes võimatu.

Nii laaditigi see auto 28.01.1947 Stokholmi sõitvale laevale. Peale seda on maailmast tulnud mitmesuguseid teateid selle saatusest. Rootsis vahetas auto omanikku lühikese aja jooksul mitu korda. 1948. aastal müüdi masin USA-sse, kus selle ajaloolist väärtus rikastati mitmesugustes ettevõtmistes, teiste seas ka filmi The Desert Fox: The Story of Rommel, võtetel (1951), kus masin sai Hitleri auto osa. Uuesti tuli auto avalikkuse ette 1973 aastal, kui see müüdi Hitleri auto pähe Arizona auto-oksjonil. Auto hinnaks kujunes rekordiline 153 000 USD. Poole aasta möödudes vahetas auto jälle omanikku, taas rekordilise hinnaga. STT (Suomen Tietotoimisto) saatis maailma uudisteagentuuuridele 13.1.1973 teate, kus öeldi, et see auto ei olnud mitte Hitleri, vaid Marski auto.

See teade jäi siiski üldise tähelepanuta ja vahetas omanikke legend järgi, et tegemist on Hitleri autoga. 1990-ndate keskel oli auto jõudnud ühe USA endise kindrali erakollektsiooni ja oli plaan restaureerida see originaalseisukorda.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

Re: Marski Grosser?

#2 Postitus Postitas Autorestauraator »

Nagu näha, suurte Mercedeste jutt eriti kedagi ei huvita...
Kass ütleb selle peale, et tuleb ise lugeda, küsimusi esitada ja ise nendele vastata!

Tegelikult keegi ikka huvi tundis, aga mitte Eestist, vaid Soomest. Tekkis küsimus, et kuidas eestlaste grosseritega lood on? No ega mina ka täpselt ei tea, aga arvan, et Eestis neid ei ole. Aga lätlastel, leedulastel?

Uurisin seda küsimust Läti sõprade käest ja mis selgus?
Lätis on olnud koguni kolm suurt, 770 Mercedest!

Esimene, kõige vanem, puit-metall kerega faeton, müüdi juba enne taasiseseisvumist Leetu. Sealt rändas see edasi läände...
Praegu on see auto restaureeritud, väga heal tasemel ja näeb hea välja. Sellest masinast saab lugeda siit:
http://www.rosenow-restaurierung.de/ind ... almercedes

Teine kuulus Riia filmistuudiole. See auto sarnaneb kõige rohkem Mannerheimi autole, väliselt, kuulikindel see ilmselt ei ole? Autol puudus originaalmootor. 90-ndate algul müüdi see kas Belgiasse või Taani? Hiljuti oli seda müüdud Inglismaal (võibolla Inglismaale?) 1 miljoni eest, ei tea, kas € või £?

Kolmas, tumesinine võttis osa AAK-i vana-auto üritustest ja seda teatakse ilmselt kõige rohkem. Kuskil 80-ndate lõpus sattus see masin liiklusõnnetusse, sai pisut kannatada. Viimati nähti teda avalikult vist 1987. aastal. Praegu ei oska minu allikad selle masina kohta midagi öelda, omanik on vähese jutuga, kui üldse...

Nüüd on siis lätlased meiega "ühe pulga peal".
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

kass
VVK sõber
Postitusi: 200
Liitunud: 15 Oktoober K, 2008 00:00
Asukoht: Türi

Re: Marski Grosser?

#3 Postitus Postitas kass »

Huvitab ikka! Seltsimees kunstiteteadlast oleme valmis kuulama tundide kaupa! :D
Hea selge ja lihtne jutt,huvitav teema, asi ilusasti ära seletatud ning kenasti kirjutis üles ehitatud, stiililt ladus nagu Märdil ikka! 8)
Endal on hea meel tõdeda, et ka minu mõtteterad (või üldine suhtumine) pole mitte tuulde või liivale kirjutatud, vaid on kinnistunud lugejate meelde ja hinge!
Ja eks mõneti nii ongi nagu Kass kirjutaks - kui ise ei tee, kes siis ikka teeb? :wink:

Aspelund
VVK liige
Postitusi: 289
Liitunud: 01 August R, 2008 00:00

Re: Marski Grosser?

#4 Postitus Postitas Aspelund »

Aastaid tagasi rääkis üks kodanik mulle juttu, et tema olla näinud Lõuna-Eestis üht hästi suurt Mercedest. Jutuks tuli see kunagiste Riia kokkutulekute pilte vaadates, ja just Grosser'i foto juures. Äkki? Erinevaid kompressoriga Mersusid on siin küll olnud, miks mitte mõni 770? Isegi G7 olemasolust on räägitud. Igatahes 60-ndatel lammutati üks kompressormersu Ida-Eestis, sellest on tänaseni alles käigukast.

manic
VVK liige
Postitusi: 185
Liitunud: 05 Aprill L, 2008 00:00

Re: Marski Grosser?

#5 Postitus Postitas manic »

Artikkel ja paar pilti ühest Leningradi pullman-Grosserist:
http://autopilot.kommersant.ru/issues/a ... 0/100.HTML

Algupoolel mainitakse veel kahte Moskvas olnud 770.
Pullmani, nagu ma aru saan, olevat ostnud Karasik ja viinud Rootsi kaudu USAsse.

Vasta

Mine “Vaba teema”