Vaata vastamata postitusi | Vaata aktiivseid teemasid Tänane kuupäev 15 Detsember Reede, 2017 06:24



Vasta teemale  [ 3 postitust ] 
 Zis-154 Eestis 
Autor Sõnum
Uus kasutaja
Uus kasutaja

Liitunud: 22 Veebruar Teisipäev, 2011 00:00
Postitusi: 24
01.oktoobril 1949, sõidutasid ЗИС-154 bussid reisijaid juba 64 Nõukogude Liidu linnas, kaasa arvatud Tallinnas ja Tartus.
Järgnevad andmed pärinevad Aare Olander'ilt.
Eestisse jõudis ajavahemikul 1948-1950 kokku 32 uut ЗИС-154 bussi - 30 Tallinna ja 2 Tartusse. Kuna ЗИС-154 busside ekspluatatsioon oli küllaltki keeruline, siis vahetas Tartu 1952. aastal kaks Tartus kasutusel olnud bussi Tallinnaga, kahe ЗИС-155 bussi vastu. Seega jõudsid kõik Eestisse saadetud uued ЗИС-154 bussid 1952. aasta lõpuks Tallinnasse. 1954. aastal toodi Eestisse 6 kasutatud ЗИС-154 bussi Ašhabadist,
1955. aastal 15 kasutatud ЗИС-154 bussi Frunzest, ja 1955-1956 aastatel 28 kasutatud ЗИС-154 bussi Leningradist. Ühtekokku jõudis Tallinna 81 ЗИС-154 bussi.
Kõikide Eestis kasutusel olnud ЗИС-154 busside garaaži- ja riiklikud numbrid on teada. Samuti on teada ka busside mahakandmisaastad.
Kahjuks pole mahakandisaktide juures andmeid, kas buss lammutati või läks kere realiseerimisele. Viimane ЗИС-154 bussi kanti maha 1961. aastal. Ühtegi ЗИС-154 bussi Tallinnast kuhugi edasi ei müüdud.
-----------------------------
Vanade busside huviliste rõõmuks võib lisada, et kui bussi kindlalt ei lammutatud, siis säilib võimalus, et see sai endale uue elu soojaku, garaaži, kuuri või millegi muuna ning seega on võimalik, et see on tänase päevani säilinud. Loomulikult ei taga selline poolik teadmine 100%-list edu bussi leidmisel, kuid nagu öeldakse: "Lootus sureb viimasena". Seda enam, et Eestisse jõudis ja siia jäi 81 ЗИС-154 bussi 1165-st ehk siis 6,95% kõikidest toodetud ЗИС-154 bussidest.
-----------------------------
Teadaolevalt ainus Eestis tänaseni säilinud ЗИС-154 buss asus aastaid Keilas, kust ma selle tänu asjaga kursis olevate inimeste juhendamisele, 18. novembril 2011 aastal ka leidsin.


25 Veebruar Laupäev, 2012 18:10
Profiil
VVK liige

Liitunud: 31 Juuli Neljapäev, 2008 23:00
Postitusi: 278
Vabandan, et segan võõrasse teemasse, aga Tartus oli 90-ndate aastate keskel ja hiljemalt 2007 üks ZIS-154 kere olemas. Ninaosa maha lõigatud, tehtud garaažiks. Ise nägin ja suutsin ta ka identifitseerida. 100 protsenti kindel (esiuks eespool esiratast).

Nii et eelneva teksti kontekstis (Tartu bussid suunati Tallinnasse) on see huvitav jäänuk. Täna polnud kahjuks läbisõidul aega kontrollida, kas see siiani alles.

A.


25 Veebruar Laupäev, 2012 19:14
Profiil
Uus kasutaja
Uus kasutaja

Liitunud: 22 Veebruar Teisipäev, 2011 00:00
Postitusi: 24
Lisan siia juurde mõned andmed Eestisse saabunud Zis-154 busside ja nende saatuse kohta, mille leidsin ühistranspordihuviliste foorumist, aadressil: http://foorum.ytra.eu/showthread.php?tid=457

ZIS 154

Moskva Stalini nimelise tehase elektrodiiselbuss, mis oli tootmises aastail 1947-1950. Eestisse tarniti ajavahemikul mai 1948 kuni august 1950 kokku 32 bussi. Aastail 1954-1956 lisandus 49 kasutatud bussi vennasvabariikidest, mis teeb seda tüüpi busside koguarvuks Eestis 81.
Kronoloogiast täpsemalt. Esimesed neli bussi saabusid 1948 kevadel Tallinna tolleaegsesse autotranspordibaasi nr 5. Kokku tuli aasta lõpuks 14 bussi, kõik Tallinnasse. 1949 jooksul tuli Moskvast 13 bussi, millest 2 bussi sai Tartu autotranspordibaas nr 4, 11 bussi Tallinna Autobussipark. 1950 jooksul tuli 5 bussi, kõik Tallinnasse. 1950 aasta lõpuks oli Tallinnas 30 bussi ja Tartus 2 bussi. Novembris 1952 otsustati Tartu autobaasis ZIS 154 tüüpi bussidest loobuda ja saadeti selleks hetkeks mõlemad juba osaliselt dekomplekteeritud bussid Tallinnasse, kus need korda seati ja uuesti kasutusele võeti.
Novembris 1954 saadeti Ashabadist Tallinna Autobussiparki 6 kasutatud ZIS 154. 1955 veebruari tulekahjus hävis 4 bussi, millest said esimesed mahakantud seda tüüpi autobussid. Lisaks läks samal aastal üks buss mahakandmisele avariiga seoses. Juurde saadi juulis 15 bussi Frunzest (tänapäeval Biškek) ja detsembris 20 bussi Leningradist.
1956 aprillis saabusid Tallinna 8 ühikut ZIS 154 Stalinabadist (tänapäeval Dušanbe), mis jäid ka viimaseks täienduseks omasuguste seas. Ajavahemikul aprillist juunini 1956 oli Eestis kasutusel 76 ZIS 154 tüüpi bussi, kõik Tallinna Autobussipargis. Edasi hakkas seda tüüpi busside hulk vähenema. Juunis 1956 kanti maha 7 bussi. Aasta lõpuks veel 4. Järgnevate aastate lõikes vähenes busside arv järgmiselt: 1957 jooksul 15 bussi võrra, 1958 jooksul 26 võrra, 1959 jooksul 14 võrra, 1960 jooksul kanti maha 4 bussi ja 1961 jooksul 6 bussi. Kaks viimast läksid augustis 1961. Mahakantud bussid realiseeriti üldjuhul ilma mootorita vaid kere ja veermiku kujul erinevatele ehitustrustidele ja teedevalitsustele liikuvateks soojakuteks.


01 Juuni Esmaspäev, 2015 05:20
Profiil
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Vasta teemale   [ 3 postitust ] 

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpbb.ee 3.0.9