Mootor

Vasta
Sõnum
Autor
leevi
VVK liige
Postitusi: 173
Liitunud: 04 Aprill R, 2008 00:00
Asukoht: Saaremaa
Kontakt:

Mootor

#1 Postitus Postitas leevi »

Keretööd hakkavad valmis saama. Seega on aeg hakata mootori ja käiguosaga tegelema. Mitme olemasoleva mootoriploki hulgast valisime välja sellise, millel nummerdatud detailid ilusti alles olid. Kõige olulisem on, et raamsaalede alumised pakud oleksid selle numbriga, mis plokil kirjas. vastasel korral jäävad need ploki suhtes nihkesse.
Väike mure on aga sellega, et BMW arhiivi andmetel sellise laiendatud veesärgiga nn. tööstusmootoreid
tootja poolt autodele ei paigaldatud. Küll aga kasutati neid hiljem kui tagavaraosa.
Pilt

leevi
VVK liige
Postitusi: 173
Liitunud: 04 Aprill R, 2008 00:00
Asukoht: Saaremaa
Kontakt:

Re: Mootor

#2 Postitus Postitas leevi »

Vahepeal on erinevatel põhjustel BMW töödesse pausid tekkinud. Aga kõik, mis on, tuleb vanarahva tarkust mööda ära kasutada. Nii ka tekkinud pausidega. Kui muud ei saa teha siis enese harimisega saab ilusti aega täita.
Siit ka küsimus kõigile, kes tahavad kaasa rääkida BMW mootorite teemas. Nagu eespool mainisin ei ole neid laiendatud veesärgiga mootoreid enne sõda, või ka sõja ajal, tehases BMW peale pandud. Nimetatud laiendus ehk "vorst" on plokile külge valatud mootori õli soojusvaheti paigaldamise tarbeks. Olen lähedalt näinud ca 15 "vorstiga" mootorit. Nendest aga ainult ühte, millel olid õlikanalid sisse puuritud ja soojusvaheti kinnitamise avad puuritud ja keermestatud. Soojusvaheti ise nägi välja umbes ploki pikkuse vask toruna, mis sellesse kanalisse kolme poldi abil kinnitus. Ilmselt oli see mootor ainuke selline, mis reaalselt ka statsionaarina töötama oli tehtud. Kõik ülejäänud "vorstid" on aga lihtsalt toorikuna valatud. Õlikanalid ja poldiaugud puurimata. Tavaliselt on "vorsti" ots külmumiskorgiga kinni. Olen mitme kolleegiga teemat arutanud, aga päris kindlat vastust pole kellelgi. Peamine küsimus on selles, et kust on pärit need töötlemata "vorstiga" mootorid. Kas neid plokke oli sõja ajal statsionaaride jaoks nii palju valatud, et pärast sõda sai nendega varustada enamuse 321 toodangust. Tavaautole aga õlijahutit sel ajal ei pandud. Sõdutuul jahutas piisavalt. Kuuldavasti nägi tolleaegne tehnoloogia ette malmvalu detailide "vanandamise" valupingete vähendamise tarbeks. Samas on kõik "vorstiga" plokid olnud 326 markeeringuga. 321 markeeringuga plokid on aga hilisemad ja juba ilma "vorstita". Ilmselt on need pärit 340 pealt. Loodetavasti on kellelgi kaasfoorumlastest mingit infot selle teema kohta.

Vasta

Mine “BMW 326 (1938) [leevi]”