9. Mootor ja sidur.

Vasta
Sõnum
Autor
raivo
VVK liige
Postitusi: 307
Liitunud: 09 Juuni E, 2008 00:00
Asukoht: Pärnu

9. Mootor ja sidur.

#1 Postitus Postitas raivo »

Aero 30-ne mootor, mida paigaldati aastatel 1934 - 1943 ja 1946 - 1947 on kahe silindriline, kahe taktiline, vesijahutusega ben.mootor.Toodeti neid kokku 7780 tk.
Tehn. andmed- Mootori täämaht - 998,7cm
Surveaste 5,2:1
Kolvi läbim. 85 mm
Kolvikäik 88 mm
Võimsus 28-30Hj. (3200-4000 p/min.)
Kütusekulu 8,5-11 l/100km.
Mootori kaal 64,5 kg.
Silindriplokk ja karter on valatud hallmalmist koos silindritega. Samuti on malmvalu ka põlemiskambritega plokikaan.

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Kahe kambriline karter on poolitatud väntvõlli raamlaagrite telgjoonelt ja karteri alumine osa
kinnitatakse silindriploki külge kuue tikkpoldiga. Väntvõll toetub karteri vaheseintes asuvatele kolmele raamlaagrile ja ploki hooratta poolses otsas on süvend hooratta tugilaagrile.

Pilt

Pilt

Hermeetilisuse tagamiseks kambrite vahel ja väliskeskkonnaga on raamlaagritena kasutatavad kuullaagrid paigaldatud spetsiaalsetesse "laagripesadesse" mis peaks täitma ka mansett-tihendi (simmeri) ülesannet. Kambrite omavaheline hermeetilisus on aga vajalik sellepärast, et kahe silindrilise mootori puhul on samaaegselt ühes kambris hõrendus ja teises segu eelkomprimeerimine. Viimast tingib väntvõlli väntade 180`paigutus. Väntvõllist veel niipalju, et kuna raamlaagritena kasutatakse kuullaagreid, siis tehakse väntvõll üksikutest osadest mis võimaldavad raamlaagrite kohaleasetamist.


Pilt

Pilt

Hooratas ja sidur.
Pilt

Hammasratas-krants (hammasvöö) on hoorattaga ühes tükis ja hambaotsad päris palju kulunud. Proovin peale keevitada ja viiliga töödelda.

Pilt

Pilt

Pilt

Siduriketas vajab friktsioonkatete vahetust.
Kepsude demonteerimisel selgus, et teise silindri kepsu alumises peas on laager "ringi käind" ja seda kepsu sellisena kasutada ei saa.

Pilt

Uue otsimisele kulus poolteist aastat ja tänavu sügisel õnnestus Brno Motortehnalt uus kasutatud keps hankida.

Pilt

Kolvid ja sõrmed minimaalsete kulumisjälgedega. Sõrmed ja kepsupuksid panen uued, vahetusse lähevad ka rõngad.

Pilt

Pilt

Pilt

Mootori kokkupanemisest kirjutan lähipäevadel.
Terv. Raivo

Vasta

Mine “Aero 30 Sport, 1937 [raivo]”