1. Algus - BMW R35 1947

Vasta
Sõnum
Autor
raivo229
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 30
Liitunud: 01 Veebruar P, 2009 00:00
Kontakt:

1. Algus - BMW R35 1947

#1 Postitus Postitas raivo229 »

1. Algus

Sooviksin tutvustada siinse virtuaalse vanatehnikaklubi huvilistele ühte oma mootorratta taastamise projekti, millega olen viimasel ajal tegelenud. Kõne all on ilmselt paljudele tuttav R35, on see ju Eestis üks enamlevinud vanamootorrattaid.

Sobiv isend sattus mulle kätte 2005-nda aasta talvel, kui oli juhus üks selline endale soetada. Õigemini oli soov juba tekkinud aastaid varem.
Üldist masina olukorda nimetaksin soetamise hetkel normaalseks. Mis mulle meeldis oli see, et eelmised omanikud ei ole nö. "vene kombe" kohaselt haamriga kallal käinud. Originaalsus oli samuti suhteliselt hea, kuigi puudusid mõningad olulised detailid nagu esituli, kütusepaagi kraan, signaal jt. Osad originaaldetailid on aja jooksul kannatada saanud, mis kuuluvad samuti väljavahetamisele paremate vastu. Sellest juba edasistes postitustes. Lisaks sain kaasa teise mootori koos käigukastiga ja mitmesuguseid teisi osasid.
Kõik mootorratta käiguosa sõlmed on aja jooksul niivõrd kulunud, et täielik kapitaalremont on vajalik. Olen peale kojutoomist mootori ka korra käima pannud, kuid sõita see ikka ei kannata.
Algse seisukorra kohta paar illustreerivat pilti, minuni jõudes oli masin "näpuvahel" kokku kruvitud:

Pilt

Pilt

Pilt

Pean esialgu kõige tähtsamaks masin võimalikult põhjalikult komplekteerida originaalosadega ja alustada nende taastamistöödega seejärel. Paralleelselt sellega remondin mootori, käigukasti, esihargi ja tagadifri.
Oma eelmisest IZ-49 tegemisest olen niipalju õppinud, et enne värvi ja kroomi tuleks kogu ratas oma kompleksuses kokku panna, natukene kasvõi sõita ja alles seejärel hakata värvimise ja muude töödega pihta. Noortel on ilmselt sellises järjekorras raske toimetada, on ju vaja kohe ja kiiresti kõik läikima saada, küll siis näeb mis saab.
Eks igaüks viljeleb oma stiili, kuidas õigeks peab
Viimati muutis raivo229, 10 Märts T, 2009 00:04, muudetud 1 kord kokku.

raivo229
Uus kasutaja
Uus kasutaja
Postitusi: 30
Liitunud: 01 Veebruar P, 2009 00:00
Kontakt:

#2 Postitus Postitas raivo229 »

Järgnevalt kommenteeriks üldist seisukorda, ehk mis tööd tegemist ootavad.
Nagu piltidel mingisuguse ettekujutuse saab, ei ole detaili, mis ei vajaks tegemist või korrastamist. Eelmise omaniku (ei tea mitu omanikku üldse varasemalt on olnud) poolt on tehtud pintsliga värviparandusi, sellle all paistab kohati üsna korralik originaalvärv. Triipude asukoha ja mõõdud saab selle põhjal üles märkida.
Oma silmaga pole sellist 47-nda aasta R35-te veel kohanud, millel enamus kroomi all kuuluvaid detaile oleks värvitud ratta värvi mustaks. Kohtasin kunagi ühte meest, kellel oli Eestis samasugune üleni must ratas originaalis. Olen üritanud koostada täielikku nimekirja värvitud detailide kohta, näiteks leistang, käimalöömisvänt, kardaanivõll, sadulavedrud jne. Edastan selle ka siia edasistes postitustes.

Pilt

Lisaks originaalvärvi leistangile on värvitud ka gaasi ja süüte reguleerimise lüliti. Musta värvi all paistab kõrbekollane alusvärv. Väidetavalt olid sellist kõrbekollast värvi BMW-de detailid sõja ajal ladustatud soolakaevandusse hoiule, peale sõda kui alustati BMW mootorrataste kokkupanekut Eisenachis (EMW), võeti need detailid kasutusele uute rataste kokkupanekul.

Pilt

Puuduvate või väljavahetamist vajavate osade nimekiri.

1. Esituli, ostes oli küljes Pannoonia oma, tänaseks on internetioksjonil muretsetud komplektne esituli. Kuna komplektseid esitulesid väga sagelie ei liigu, siis ostsin tule korpuse, süüteluku, reflektori , kroomvõru eraldi. Hinnavõitu selliselt kohe kindlasti ei saavuta.
2. Spidomeeter, varasemast on mul olemas varuks nii üks Veigel kui MAW, BMW-del kasutati mõlemat, 47-ndal aastal tõenäoliselt MAW-i, enne sõda Veigelit - olemas
3. Numbrimärk esporilaual, originaal oli küljes, kuid puudus äärik - olemas
4. Esitules asuv lähi- ja kaugtule lüliti. Kuulu järgi peaks sobima M72 oma
5. Käepidemete kummid lenksul, küljes on originaal Magura kummid, need on aja jooksul kõvasti kulunud ja mõranenud - olemas
6. Paagi kork, suhteliselt roostes ja kerge praoga servast. Uus on olemas
7. Kütusekraan, originaal on olemas, vajab kas kõva remonti või mõne detaili väljavahetamist. Originaalmaterjal on suhteliselt kehv ja kipub kergesti murduma, seda siis kraani keerme ja tila osas
8. Õhufilter , olemasolev oli originaalist ümber ehitatud
9. Leegitoru ja summuti koos kinnitusmutriga, ostetud replica on olemas
10. Summuti raami külge kinnitamise klamber
11. Karterikaitse, tänaseks on muretsetud Kurtna laadalt korralik detail. Vaja ainult sirgeks painutada ja keevitada.
12. Jalase kummid - olemas
13. Käigukangi nupp
14. Signaal - tänaseks lahendatud
15. Akukinnitus
16. Tagarattta võlli vahepuksid -olemas
17. Mitmesugused RIBE kirjadega poldid on puudu, vaja internetipoodides ja laatadel silmad lahti hoida.
18. Numbrilaud – olemasolev on küll originaal kuid puuritud sõelapõhjaks. Õnnestus saada väga heas seisus originaaldetail
19. Pump
20. Trossid ja elektrijuhtmed – tekstiilkattega trossid on tänaseks juba uued tehtud, juhtmekomplekti sain Kurtnalt.
21. Rehvid 3.50x19 – küljes on vene päritolu rehvid 3,75x19
22. Leistang – originaal on mingil ajal kõveraks sõidetud ja tagasi sirgeks painutades mõnevõrra muljunud. Õnnestus saada väga heas kvaliteediga uustoodangu replica
23. Mitmesugused kummidetailid ja läbiviigud vajavad uuendamist
24. Sadula kummikate
25. Esihark – teleskoobi puksid on kõvasti kulunud, kogu süsteem vajab põhjalikku remonti
26. Mootori kapitaalremont ja mitmesugused varuosad, millest tuleb juttu edaspidi

Tänaseks päevaks on BMW osadeks võetud ja tööd käivad mootori ja käiguosa kallal.

Pilt

Vasta

Mine “BMW R35 (1947) [raivo229]”