7. Esimesed uksepostid ja ukselukud

Vasta
Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

7. Esimesed uksepostid ja ukselukud

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

7. Esimesed uksepostid ja ukselukud
---------------------------------------------------------------------------
Praeguse seisuga esimesi ukseposte ei olegi. Olemas on ainult remonditud küljeplekk.

Pilt

Originaalis on asi ehitatud selliselt, et esiosa sees oleva raami külge on puidukruvidega kinnitatud puidust uksepost. Viimasest on mingisugune "mälestus" siiski olemas.

Pilt

Taastamiseks selline kõdunenud puidutükk muidugi enam ei kõlba, aga mingi ettekujutuse, kuidas post omal ajal ehitati, annab küll. Õnneks on säilinud kinnituskohad, mille järgi saab detailid oma õigetele kohtadele asetada.

Pilt

Umbes selliselt nägi see välja. Puit oli kaetud veel plekiga. Katteplekk on pealtpoolt väga ilusa väljanägemisega.

Pilt

Parempoolses servas on näha väikesed augud. Kaks plekki löödi naeltega puitposti külge kinni! Seestpoolt on see plekk küll natukene viletsam, aga hea tahtmise korral saab seda veel kasutada.
Vaja on üle vaadata ka ukselukud. Posti ehitamisel on vaja lukk ja vastus kohakuti seada, ja üsna täpselt! Müts maha nende meeste ees, kes omal ajal neid masinaid tegid. Kõik asjad olid paigas kadestamisväärse täpsusega. Ja seejuures mittereguleeritavad. Minul on praegu tublisti peamurdmist, kuidas need asjad ikka nii täpselt paika saada?

Pilt

Pilt

Ukselukud on suured ja võimsad nagu aidauksel. Seisukord just suurem asi ei ole. Paljud kohad on kulunud, kõverdunud, aja jooksul remonditud-keevitatud... Lukuvastused ja "kiilud", mis ust piiravad ja paigal hoiavad, pole ka paremad:

Pilt

Kõike seda arvestades tuleks ukselukud kõigepealt mingisse "enam-vähem" konditsiooni viia. Mis nende kapitaalsemast remontimisest saab, hetkel ei tea.

Pilt

Siin on ukselukk oma õigel kohal, väike korrastuskuur on läbitud. Ka ukse käepidemed on ette pandud.

Pilt

Muide, küsimus kõigile: miks ehitati ukselukud nii, et kaassõitja pool oli võtmega avatav uks, juhi ust aga sai lukust avada ainult seestpoolt? Ka meil tehtud BMW-l oli asi sama moodi. Tänapäeva loogika ütleks, et juhi uks peaks olema võtmest avatav!
Olen kuulnud selliseid seletusi, et enne avati daami uks ja aidati ta autosse istuma. See loogika on ikka vist vähe vigane. Kui sõitsid üksinda, kas siis ronisid kõrvaluksest sisse? Ehk teab keegi õiget põhjust? Andke foorumis teada!

Pilt

Juhi ukse käepide.
Olime masina omanikuga otsustanud, et teeme uksepostid metallist. Peamine põhjus oli selles, et vajalike oskustega tislerit ei suutnud kuskilt leida. Mingi kogemus puitposti asemele metallposti valmistamiseks oli juba olemas. Valmistasin 1,5 mm plekist puitpostiga sarnase kujuga õõnesposti.

Pilt

Posti sisse valmistasin reguleeritava mutriplaadi, konstruktsioon on analoogne uksehingede mutriplaadile.

Pilt

Selline post on esialgu sileda pinnaga. Selle peale valmistasin veidi kitsama kõrgendi. Tekkinud äärevaltsi peab mahtuma ukse serv ja kummitihend. Mõõdud võtsin originaalplekkide pealt. Oli ju puitpost plekiga kaetud.

Pilt


Luku vastus peab jääma süvendisse. Tuleb valmistada ka ust paigal hoidvate kummikiilude pesad.

Pilt

Selliseid kummikiilusid on ühel uksel kaks tükki, üks üleval, teine all.

Pilt

Sama töö tuleb teha ka juhi poolel.

Pilt

Ülemises kiilupesas on näha alumiiniumplekist süvendikate. Need katted kinnituvad süvendatud peaga kruviga. Originaalis oli see puidukruvi, mis keerati puidu sisse. Siin tuleb kasutada 5 mm läbimõõduga metallikruvi.

Pilt

Uksepostid on nüüd paigas.

Pilt

Pilt

Nüüd tuleb töödega tagumiste küljeplekkide juurde siirduda.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “Wanderer W 23 Cab, 1938 [Autorestauraator]”