2. Raami remont
----------------------------------------
Raam sai veetud puhastamiseks firmasse Vaal Vipis, mis teeb tööd siin ligidal, Viimsis. Puhastati metallhaavlitega.
Töö tulemus ei ole küll väga hea, aga põhilised roostekohad said siiski puhtaks. Liivaprits oleks muidugi parema töö teinud. Seetõttu tuli terasharjadega veel natuke lisatööd teha.
Raami sisemusest kõiksuguse sodi kättesaamiseks olime raami siseküljed lahti lõiganud. Nüüd sai nende avauste kaudu ka sisemust haavlitega puhastada. Peale vigastuste remontimist tuleb väljalõigatud kohad tagasi keevitada.
Keevitada püüdsime selliselt, et peale õmbluste puhastamist ei jääks jälgi "raami sesemusse sissetungimisest".
Tagumine risttala, mis töötab vedrukandurina (kasutatakse ristiasetsevat lehtvedru), oli samuti vaja avada. Selgus, et tala oli kammitsatega kokku tõmmatud, sees ei olnud distantspukse. Omal ajal oli kasutatud küll tugedena vaheseinasid, kuid need on 68 aastase kasutuse jooksul hävinenud. Meie keevitasime sisse distantspuksid.
Keskmine risttala oli keskelt katki lõigatud, ilmselt ei olnud kardaanvõll ära mahtunud. Püüdsime kasutuses oleva originaalraami järgi esialgse olukorra taastada. Tala keskel olev jõnks ei ole mitte remontija näpukas, ilmselt on sellel siiski mingi otstarve.
Tagantpoolt vaadatuna näeb siis asi selline.
Käigukasti risttala oli sellel masinal hoopis puudu. Ilmselt oli asendusmootori kinnituseks teisi meetodeid kasutatud. Kõrvaloleva eeskuju järgi tegime kõigepealt tala ülemise poole valmistamiseks kaks toorikut.
Seejärel keevitasime need kaks poolt kokku.
Nüüd keevitasime käigukasti tala ülemise poole paika. eelnevalt olid sisse lõigatud vajalikud avad käigukasti patjade kinnitamiseks.
Talale põhja valmistamine oli suhteliselt lihtne. Muide, kogu raam on valmistatud 3 mm plekist. Selliste tükkide valmistamine on natuke keerulisem, kui millimeetrisest plekist keredetailide tegemine.
Selline siis raam õiges asendis.
Raami esiosa umbes poole meetri pikkuselt, esimese risttala juurest, oli üsna problemaatilises seisus. Otsustasime selle osa asendada. Valmistasime kolme millimeetrisest plekist tagantpoolt laienevad karbid ja keevitasime kohale.
Nüüd on mõlemad pikitalad terves pikkuses olemas. Mõõtmisel selgus, et parempoolne pikitala on keskelt liialt palju läbi vajunud. Pressisime tungraudadega tala natukene sirgemaks.
Nüüd siis esimene risttala.
Nagu näha on see element üsna palju kõiksuguseid ümber- ja juurdeehitusi pidanud üle elama. Pikitalade otsade remondiks võtsime tala küljest ära ja eraldasime kõik üleliigse. Kahjuks olid juba varem kadunud näiteks mootoritoed.
Õnneks on küllalt hästi säilinud tala keskosa. Lõikasime veel mõned "hõredamad" kohad välja ja tegime asenduslapid.
Et tala esialgset kuju võimalikult säästa, alustasime külgprofiili lappimisega. Kõik lappimised jälle kolme millimeetrisest plekist.
Esimese tala asukoht ja kaldenurk määravad esisilla asendi. Seda arvesse võttes mõõtsime eeskujuks toodud raamilt tala täpse asukoha.
Raami diagonaaltoed, mis annavad vajaliku jäikuse taastasime sama moodi. Parempoolsel diagonaalil ilutseb raaminumber. Numbri avastasime alles peale puhastamist.
Raami külgtoed, kuhu kinnituvad puidust alusplangud ja astmelauad on aja jooksul muutunud kõverateks nagu "oinasarved". Iga tugi on omamoodi kõver, küll metalli läbipaindumisest või erinevatest hoopidest, mida on kuuekümne aasta jooksul jaganud lugematud postid, kännud ja kes teab, võib-olla ka teised autod. Üks "stiilinäide":
Kuidas nüüd kõverdunud toed esialgse kuju tagasi saaks? Lihtsalt vasaraga kopsimisest ei tule vist midagi välja. Peale selle peavad kõik toed, kokku on neid kuus, ka õigesse suunda "vaatama". Otsustasime, et tuleb toed algosadeks lahutada, siis igale tükile õige kuju anda ja seejärel kokku keevitada.
Pealmiste plekkide eemaldamise järel oli selge, et tugesid on juba enne korduvalt õgvendatud ja keevitatud, seestpoolt on kõik ilusti näha. Üleliigsed väljaveninud kohad tuleb eemaldada ja õige suurusega uued tükid asemele teha.
See tugi tuli veel pikuti lõhki lõigata. Kolme millimeetrine plekk on liiga tugev, et karbiks kanditud ja siis kõveraks läinud profiili ilusti sirgeks taguda. Poolitatud profiiliga õnnestus töö tunduvalt paremini.
Kui astmelaudade toed remonditud, jäid teha veel mootori toed. (Kohad, kuhu kinnituvad mootori ja käigukasti padjad). Käigukastipoolses otsas olid kasutusel tagurpidi keeratud "U" kujulised toed. Et mootori asetust vähegi sättida saaks, on kinnitusavad tehtud külgsuunas piklikud.
Mootori esiosa alla on ehitatud kõrgemad "tornid". Ka siin on kinnitusavad tehtud piklikuks, nüüd aga pikisuunas.
Sellega hakkab raam valmis saama, jäänud on veel mõned kinnituskronsteinid esisilla juures. Nende tegemisest siiski esialgu loobusime, kuna esisilda veel ei ole ja ilma selleta võib asi "metsa" minna.
Nüüd oleks vaja kogu raam veelkord üle harjata. Selleks kasutasime mehaanilist terasharja. Siis pesime metallpinnad silikoonipesu aine ja "karukeelega" üle ning kuivatasime. Krundina kasutasime kahekomponendilist, roostetamist pidurdavat krunti. Kruntimise tegime küllalt vedela krundi ja pintsliga. Seda selleks, et krunt jõuaks kõikidesse nurkadesse ja peentesse piludesse. Raami sisse siiski kruntima ei pääsenud. Jääb vaid loota, et auto valmides õnnestub õõnsusi mingi roostetamist pidurdava ainega pritsida. Teine asi on see, et kui see raam juba praegu on peaaegu 70 aastat vastu pidanud, ehk peab siis veel mõnikümmend aastat.
Sellega ei olnud kogu alus, millele saaks keret ehitama hakata, siiski veel päris valmis. Nimelt kasutati selle masina aluse juures ka puitu! Raamile kinnituvad kaks üsna "soliidset" puittala, millele omakorda kinnituvad kere esi- ja tagaosa. (esi- ja tagaosa ei olegi metalliga ühendatud, vaid läbi puit-talade).
Puiduna oli toona kuuldavasti pööki kasutatud. Nii tegime meiegi.
Nüüd on "vundament" valmis ja saab hakata kere taastamisega tegelema.
2. Raami remont
Sõnum
Autor
-
- VVK liige
- Postitusi: 3026
- Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
- Asukoht: Tallinn, Merivälja
- Kontakt:
2. Raami remont
#1 Postitus Postitas Autorestauraator »
Mine “Wanderer W 23 Cab, 1938 [Autorestauraator]”
Hüppa
- Vanatehnikaklubide Liidu Teated
- ↳ Must number
- ↳ Vanatehnika register
- ↳ Eesti Vanasõidukite Restaureerijate Liit
- ↳ Vanatehnikaüritused
- ↳ Klubide teated
- Restaureerimine: Projektid
- ↳ Projektid
- ↳ BMW 321 (1949) [Rasmus-A]
- ↳ BMW-340 (1950) [alopex]
- ↳ Cadillac Coupe DeVille (1959) [Automaaler]
- ↳ Eestimaised "ameeriklased" ja "venelased" [Automaaler]
- ↳ Mercedes-Benz 560 SL (1986) [Autorestauraator]
- ↳ Triumph Herald [Valts, Autorestauraator]
- ↳ Wanderer W23 Cab, 1937 [Autorestauraator]
- ↳ Wanderer W 23 Cab, 1938 [Autorestauraator]
- ↳ Wanderer W23 Gläser (1938) [Autorestauraator]
- ↳ Autorestauraator, tööd [Autorestauraator]
- ↳ Ford Edsel Ranger, 1959 [junga]
- ↳ Gnome Rhome AX2 [Karu]
- ↳ GAZ 51A, 1976 [myrka00]
- ↳ Ford Junior (1934) [Ott]
- ↳ GAZ 63 PMG-19M (1967) [rainer]
- ↳ Aero 30 Sport, 1937 [raivo]
- ↳ Willys Overland CJ 2A, 1949 [raivo]
- ↳ Motorkuli FV-60 1967 [siimlane]
- ↳ Pannonia de Lux TLB (1961) [siimlane]
- ↳ Pannonia T1 (1962) [siimlane]
- ↳ Pannonia T5 (1969) [siimlane]
- ↳ Pannonia de Lux TLF (1959) [siimlane]
- ↳ White T9 (1966) [siimlane]
- ↳ ZIS 110, sadulsepatööd [urki]
- ↳ Le Grimpeur (1924) [Veteran]
- ↳ BMW 340, 1950 [Veteran]
- ↳ GAZ-67B (1951) [Veteran]
- ↳ Tehtud tööd (1993-2004) [Veteran]
- ↳ ZIS-127 (1956) [Väravamehaanik]
- ↳ BMW R35 (1947) [raivo229]
- ↳ BMW R35 [ivx675]
- ↳ Minu mootorrattad [willem]
- ↳ ZIS 110, 1950 [Autorestauraator]
- ↳ M 72 plekkdetailide remont [Rasmus-A]
- ↳ Porsche 911T (1969) [siimlane]
- ↳ BMW 326 (1938) [leevi]
- ↳ Zis-154 nr 383 (1948) [Mufff]
- ↳ MGA [leevi]
- ↳ Plymouth P-15 [leevi]
- ↳ Steyr 120 Cabriolet Gläser, 1936 [Autorestauraator]
- ↳ Mercedes-Benz 130 Cabrio-Limousine (1934) [Ubbe]
- ↳ Cadillac Eldorado Biarritz (1957) [Valts]
- ↳ NSU 601 OSL (1939) [Willem]
- ↳ GAZ 24-02 (1986) [Valts]
- ↳ Zyndapp KS 750 (1941) [Valts]
- ↳ Jaguar E-type 2+2 (1970) [Valts]
- ↳ Mercedes-Benz 300 SEL W109 (1972) [PeterKarl]
- ↳ Rover Mini 1996 [Mehis]
- ↳ K-750 (1963) [Ilmar]
- ↳ Mercedes-Benz 280SE W108 (1968) [Skeldo]
- ↳ Ford G987T kabiin [leevi]
- ↳ Steyr 120 Cabriolet Gläser (1936) [raims]
- ↳ Buick Super 8 Model 51 (1947) [raivo]
- ↳ Chevrolet 4 door Sedan (1927) [raivo]
- ↳ Buick Roadmaster 70 (1948) [ylo]
- Projektide arutelu
- ↳ Projektide arutelu
- Varia
- ↳ Vaba teema
- ↳ Müügi/Vahetuse foorum
- ↳ Identifitseerimine
- ↳ Kasulikud Pakkumised
- ↳ test foorum