2. Raami remont

Vasta
Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

2. Raami remont

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

2. Raami remont
----------------------------------------

Raam sai veetud puhastamiseks firmasse Vaal Vipis, mis teeb tööd siin ligidal, Viimsis. Puhastati metallhaavlitega.

Pilt

Töö tulemus ei ole küll väga hea, aga põhilised roostekohad said siiski puhtaks. Liivaprits oleks muidugi parema töö teinud. Seetõttu tuli terasharjadega veel natuke lisatööd teha.

Pilt

Raami sisemusest kõiksuguse sodi kättesaamiseks olime raami siseküljed lahti lõiganud. Nüüd sai nende avauste kaudu ka sisemust haavlitega puhastada. Peale vigastuste remontimist tuleb väljalõigatud kohad tagasi keevitada.

Pilt

Keevitada püüdsime selliselt, et peale õmbluste puhastamist ei jääks jälgi "raami sesemusse sissetungimisest".

Pilt

Tagumine risttala, mis töötab vedrukandurina (kasutatakse ristiasetsevat lehtvedru), oli samuti vaja avada. Selgus, et tala oli kammitsatega kokku tõmmatud, sees ei olnud distantspukse. Omal ajal oli kasutatud küll tugedena vaheseinasid, kuid need on 68 aastase kasutuse jooksul hävinenud. Meie keevitasime sisse distantspuksid.

Pilt

Keskmine risttala oli keskelt katki lõigatud, ilmselt ei olnud kardaanvõll ära mahtunud. Püüdsime kasutuses oleva originaalraami järgi esialgse olukorra taastada. Tala keskel olev jõnks ei ole mitte remontija näpukas, ilmselt on sellel siiski mingi otstarve.

Pilt

Tagantpoolt vaadatuna näeb siis asi selline.

Pilt

Käigukasti risttala oli sellel masinal hoopis puudu. Ilmselt oli asendusmootori kinnituseks teisi meetodeid kasutatud. Kõrvaloleva eeskuju järgi tegime kõigepealt tala ülemise poole valmistamiseks kaks toorikut.

Pilt

Seejärel keevitasime need kaks poolt kokku.

Pilt

Nüüd keevitasime käigukasti tala ülemise poole paika. eelnevalt olid sisse lõigatud vajalikud avad käigukasti patjade kinnitamiseks.

Pilt

Talale põhja valmistamine oli suhteliselt lihtne. Muide, kogu raam on valmistatud 3 mm plekist. Selliste tükkide valmistamine on natuke keerulisem, kui millimeetrisest plekist keredetailide tegemine.

Pilt

Selline siis raam õiges asendis.

Pilt

Raami esiosa umbes poole meetri pikkuselt, esimese risttala juurest, oli üsna problemaatilises seisus. Otsustasime selle osa asendada. Valmistasime kolme millimeetrisest plekist tagantpoolt laienevad karbid ja keevitasime kohale.

Pilt

Nüüd on mõlemad pikitalad terves pikkuses olemas. Mõõtmisel selgus, et parempoolne pikitala on keskelt liialt palju läbi vajunud. Pressisime tungraudadega tala natukene sirgemaks.
Nüüd siis esimene risttala.

Pilt

Nagu näha on see element üsna palju kõiksuguseid ümber- ja juurdeehitusi pidanud üle elama. Pikitalade otsade remondiks võtsime tala küljest ära ja eraldasime kõik üleliigse. Kahjuks olid juba varem kadunud näiteks mootoritoed.

Pilt

Õnneks on küllalt hästi säilinud tala keskosa. Lõikasime veel mõned "hõredamad" kohad välja ja tegime asenduslapid.

Pilt

Et tala esialgset kuju võimalikult säästa, alustasime külgprofiili lappimisega. Kõik lappimised jälle kolme millimeetrisest plekist.
Esimese tala asukoht ja kaldenurk määravad esisilla asendi. Seda arvesse võttes mõõtsime eeskujuks toodud raamilt tala täpse asukoha.

Pilt

Raami diagonaaltoed, mis annavad vajaliku jäikuse taastasime sama moodi. Parempoolsel diagonaalil ilutseb raaminumber. Numbri avastasime alles peale puhastamist.
Raami külgtoed, kuhu kinnituvad puidust alusplangud ja astmelauad on aja jooksul muutunud kõverateks nagu "oinasarved". Iga tugi on omamoodi kõver, küll metalli läbipaindumisest või erinevatest hoopidest, mida on kuuekümne aasta jooksul jaganud lugematud postid, kännud ja kes teab, võib-olla ka teised autod. Üks "stiilinäide":

Pilt

Kuidas nüüd kõverdunud toed esialgse kuju tagasi saaks? Lihtsalt vasaraga kopsimisest ei tule vist midagi välja. Peale selle peavad kõik toed, kokku on neid kuus, ka õigesse suunda "vaatama". Otsustasime, et tuleb toed algosadeks lahutada, siis igale tükile õige kuju anda ja seejärel kokku keevitada.

Pilt

Pealmiste plekkide eemaldamise järel oli selge, et tugesid on juba enne korduvalt õgvendatud ja keevitatud, seestpoolt on kõik ilusti näha. Üleliigsed väljaveninud kohad tuleb eemaldada ja õige suurusega uued tükid asemele teha.

Pilt

See tugi tuli veel pikuti lõhki lõigata. Kolme millimeetrine plekk on liiga tugev, et karbiks kanditud ja siis kõveraks läinud profiili ilusti sirgeks taguda. Poolitatud profiiliga õnnestus töö tunduvalt paremini.
Kui astmelaudade toed remonditud, jäid teha veel mootori toed. (Kohad, kuhu kinnituvad mootori ja käigukasti padjad). Käigukastipoolses otsas olid kasutusel tagurpidi keeratud "U" kujulised toed. Et mootori asetust vähegi sättida saaks, on kinnitusavad tehtud külgsuunas piklikud.

Pilt

Mootori esiosa alla on ehitatud kõrgemad "tornid". Ka siin on kinnitusavad tehtud piklikuks, nüüd aga pikisuunas.

Pilt

Sellega hakkab raam valmis saama, jäänud on veel mõned kinnituskronsteinid esisilla juures. Nende tegemisest siiski esialgu loobusime, kuna esisilda veel ei ole ja ilma selleta võib asi "metsa" minna.
Nüüd oleks vaja kogu raam veelkord üle harjata. Selleks kasutasime mehaanilist terasharja. Siis pesime metallpinnad silikoonipesu aine ja "karukeelega" üle ning kuivatasime. Krundina kasutasime kahekomponendilist, roostetamist pidurdavat krunti. Kruntimise tegime küllalt vedela krundi ja pintsliga. Seda selleks, et krunt jõuaks kõikidesse nurkadesse ja peentesse piludesse. Raami sisse siiski kruntima ei pääsenud. Jääb vaid loota, et auto valmides õnnestub õõnsusi mingi roostetamist pidurdava ainega pritsida. Teine asi on see, et kui see raam juba praegu on peaaegu 70 aastat vastu pidanud, ehk peab siis veel mõnikümmend aastat.

Pilt

Sellega ei olnud kogu alus, millele saaks keret ehitama hakata, siiski veel päris valmis. Nimelt kasutati selle masina aluse juures ka puitu! Raamile kinnituvad kaks üsna "soliidset" puittala, millele omakorda kinnituvad kere esi- ja tagaosa. (esi- ja tagaosa ei olegi metalliga ühendatud, vaid läbi puit-talade).

Pilt

Puiduna oli toona kuuldavasti pööki kasutatud. Nii tegime meiegi.
Nüüd on "vundament" valmis ja saab hakata kere taastamisega tegelema.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “Wanderer W 23 Cab, 1938 [Autorestauraator]”