18. Pakiruumi luuk

Vasta
Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

18. Pakiruumi luuk

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

18. Pakiruumi luuk
------------------------------------------------------
Pakiruumi luuki on keegi kunagi juba remontinud. Selle seis ei ole just kiita. Kuju ei vasta minu ootustele ja see ei sobi kuidagi juba remonditud kerega kokku.
Tagaluuk koosneb kahest põhiosast: pealmine plekk ja alumine plekk. Eraldi on mõlemad plekid suht "vedelad". Kui nad kokku keevitada, siis moodustub üsna tugev ja raske luuk. Enne plekkide kokkupanekut tuleb sisemine pool ära värvida, pärast seda ju teha ei saa.

Pilt

See on sisemine pool. Servad puhastan keevitamise tarbeks ära.

Pilt

Ja see on siis ülemine pool. Sellegi servad ja need kohad, mis kokku keevitatakse, tuleb värvist puhastada.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#2 Postitus Postitas Autorestauraator »

Esimese asjana tuli luuk kuidagi kokku panna. Tegin nii, et tõmbasin nelja poldiga varuratta südamiku juurest mõlemad pooled kokku. Servad on lahti.
Siis pidin valmistama mingid ajutised luugi hinged. Originaalidest on hetkel kasutada ainult üks, vasakpoolne hing, mis käib luugi külge. Ajutised keevitasin kokku paksemast terasplekist. Kinnitasin luugi oma kohale:

Pilt

Uurisin seisu, servad on kõverad, sinka-vinka...

Pilt

Luugi ja kere tasapinnad:

Pilt

No sellel pole väga viga, selle saab õigeks. Aga edasi:

Pilt

See vasak ülemine nurk on ikka väga mööda!

Pilt

Ja natuke allpool on pilt vastupidine!

Pilt

Ja vahed: mõnes kohas pista sõrm vahele, teises kohas pole vahet ollagi...

Pilt

Paremal pool on seis samasugune.
Ja justkui sellest veel vähe oleks, luuk on tugevalt kiivas ka:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#3 Postitus Postitas Autorestauraator »

Mida siis nüüd sellise luugiga ette võtta?
Esimese asjana tuleks luugi kiivsusest lahti saada. Luuk on päris silmnähtavalt „propelleri“ kujuline. Tuleb nii välja, et poldiaugud, millede abil pooled on poltidega kokku tõmmatud pole päris õiges kohas. Lasin kaks polti lahti, siis sain luugi „õigeks“ keerata. Kaks väljavõetud polti tuleb selles asendis uuesti paika panna ja kinni keerata. Uusi auke siiski polnud vaja puurida, panin väiksema läbimõõduga poldid. Keerasin kõik poldid kõvasti kinni ja luuk oligi enam – vähem otse.
Kuidas „lainetavad“ servad õigeks saada? Senikaua, kui plekid omavahel kinni pole keevitatud, saavad need omavahel liikuda ja luugi serva saab kas tõsta või allapoole suruda. Surud allapoole küll, aga niipea kui lahti lased, liiguvad plekid vana koha peale tagasi. Kuidas neid õiges asendis kinni keevitada? Otsustasin kasutada juba varem järgiproovitud võtet: kinnitasin plekid omavahel väikeste poltidega.

Pilt

Kui nüüd serva kõrgust veel reguleerida tahan, vabastan natuke murti pinget ja fikseerin siis õige asendi.
Kui kogu serv selliselt paigas, hakkan kinni keevitama:

Pilt

Poltide vahekohtadesse puurisin lisaauke ja imiteerin nii „punktkeevitust. Seejärel keeran poldid välja ja keevitasin poldiaugud ka kinni.

Siis käiasin keevituskohad siledaks ja koputasin kogu serva üle: lõin plekid teineteisega hästi kokku ja venitasin ühtlasi keevitusest lühemaks tõmbunud serva pisut pikemaks. Siis luuk jälle oma kohale ja kontroll: kas tasapinnad lähevad ilusti kokku?
Kui asi klapib, tegin servaõmbluse:

Pilt

Esialgu ikka lühikeste lõikudena, vahepeal plekki jahutades. Senikaua, kui kogu serv on keevitatud.

Pilt

Keevitasin küllalt suure vooluga. Siis tuleb läbikeevitatud tsoon sügavam! Seda sügavust võib kohe vaja minna.
Siis käiasin ära keevituse „pealmise“ ja „alumise“ pinna. Serva jätan esialgu puutumata.

Pilt

Serv on nüüd sakiline. Panin luugi uuesti peale ja märkisin luugi peale joone, mille järgi serv parajaks käiata. Joone märkisin nii, et luugi vahe jääks ümberringi igal pool 6 mm.
Siis käiasin joone järgi serva ära. Nüüd oli väga kasulik, et serv oli sügavamalt läbi keevitatud. Nii ei juhtunud seda, et käian keevituse läbi ja serva plekid tulevad lahti.

Pilt

Nüüd on ümberringi ühelaiune vahe.
Alumise servaga on siiski probleem: pole ju all veel kereservagi. Mille järgi seda vahet siis teha?
Panin luugi peale ja püüdsin luugi ja küljeplekkide järgi aimata, kuidas see „sabaplekk“ võis välja näha?

Projekteerisin selle arvatava „saba“ kuju põranda peale:

Pilt

Selle projektsiooni järgi tegin täpsema kava:

Pilt

... ja kandsin joonise pöökpuust plangule:

Pilt

Nüüd natuke puidutööd:

Pilt

Pilt

Pilt

Nüüd immutusvärv peale ja „saba“ kuju hakkab selguma:

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “Wanderer W23 Cab, 1937 [Autorestauraator]”