14. Tagaosa küljed

Vasta
Sõnum
Autor
Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

14. Tagaosa küljed

#1 Postitus Postitas Autorestauraator »

14. Tagaosa küljed
-------------------------
Wandereri kogu tagaosa olen püüdnud siiamaani ühes tükis hoida. Praegu seisab see keset töötuba, otsa peal püsti, et vähem ruumi võtaks:

Pilt

Kõik siiamaani tehtud osad on selle vana tagaosa järgi tehtud koopiad. Miks nii?
Põhjus on selles, et tagaosa puit on nii halvas seisukorras, et juba väikese tõstmise korral kipub ära lagunema. Puidule on mingi kahjur sisse läinud, aukusid täis uuristatud ja kipub käte vahel ära lagunema, järgi jääb ainult puidutolm.
Uksepost näeb välja nii:

Pilt

Lähemal vaatamisel on puit nagu kärg:

Pilt

Et tagaosa mõõtusid säilitada, tuligi siiamaani selle osandamisest hoiduda. Nüüd on põhi ja rattakoopad valmis, juba oma kohtadel ja on aeg tagaosa katteplekid maha võtta. Siiski püüan seda nii ettevaatlikult teha, et puitkarkass säiliks.
Selleks tuli naelad välja kiskuda ja proovida plekk kätte saada.
Juba esimesed katsetused andsid mõista, et katteplekki ühes tükis kätte ei saa. Kogu puitkarkass lihtsalt laguneb ära.
Proovisin siis teistmoodi. Lõikasin tagaosa kolmeks tükiks: küljeplekid kuni rattakoopa kõige kitsama osani ja tagaplekk:

Pilt

Parempoolse küljepleki sain ilusti kätte. Puitsõrestik seisab koos ja sellelt saab mõõtusid võtta. Vasak pool lagunes siiski ära, aga pole hullu. Pooled on ju sümmeetrilised.
Küljeplekk:

Pilt

Teine külg:

Pilt

Ja tagaplekk:

Pilt

Tagaosa ise jäi "alasti":

Pilt

Need plekid on nii väärtuslikud, et neid liivapritsi ei tahtnud viia. Võtsin kõigepealt terasharjaga suurema lahtise sodi maha, siis värvieemaldajaga värvi:

Pilt

Määrisin pleki värvieemaldajaga kokku ja panin mõneks minutiks kile alla. Siis puhastasin relaka otsa pandud terasharjaga kogu pehmenenud värvi-pahtli sodi maha.

Pilt

Peale värvi mahavõtmist on plekid päris ilusad, ainult rooste tuleks maha saada:

Pilt

Pilt

Roostest lahti saamiseks viisin plekid 10% soolhappe vanni. Soolhappe vanne kasutavad tsinkijad. Tsinkimise töökoda on üsna ebameeldiv koht oma happeaurude ja kuumusega:



Pilt

Taga paremal on küllaltki suured happevannid. Detailid lastakse happesse korvidega. Väljavõtmisel loputatakse veevannis. Siiski on see vesi sedavõrd happeline, et kohe peale plekkide väljavõtmist hakkavad need punakaks tõmbuma.

Pilt

Pilt

Need pildid on tehtud umbes 20 ... 30 minutit peale plekkide kättesaamist.
Sellest roostest ei tasu ära ehmatada! Suurem sodi tuleb maha survepesuriga. Hape teeb rooste ainult pehmeks, suurem osa sellest tuleb maha. Kui plekid ära kuivavad, tuleb need terasharjaga üle puhastada:

Pilt

Harjamine on päris suur töö, aga puhtaks ta tuleb. Ka roosteaukudest tuleb rooste ära puhastada. Mõned kohad, mis niikuinii uuendamisele lähevad, võib kergemalt üle lasta:

Pilt

Ja väljastpoolt:

Pilt

Pilt
Viimati muutis Autorestauraator, 03 Oktoober R, 2008 20:11, muudetud 2 korda kokku.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#2 Postitus Postitas Autorestauraator »

Vahepeal olen tagaosa plekid ära kruntinud.

Pilt

Rattakoopad on esialgu veel lahtivõetavad, kinnitasin need väikeste poltidega. Seda selleks, et vajadusel saaks veel mingeid parandusi sisse viia. Ei oska ju alati kõiki plekke nii täpselt kokku panna!

Pilt

Tagaosa külgplekid on vaja paika saada nii, et ukse ja külgpleki tasapind kokku jookseks. Veel tuleb jälgida, et ukse ja küljepleki vahe oleks ühelaiune ja nö. küljetriip ilusti kokku läheks...
Hoh, hoh! Seda on lihtsam kirjeldada, kui teha! Sättimist oli sellega üksjagu.
Tagumise küljepleki esivalts tuli uus teha. Vana oli osaliselt läbi roostetanud, osaliselt kõver. Peale selle ei istunud ukse ja külje plekid samas tasapinnas.

Pilt

Pildil on uus serv. See tuleb nüüd küljeplekiga kokku keevitada. Küljeplekid kinnitan ka esialgu väikeste poltidega, et oleks võimalik külg eest ära võtta.

Pilt

No küljeplekk ja uks on enam-vähem paigas. Rattakoopa kinnikeevitamiseks on pleki servadesse tehtud augud. Nende kaudu keevitan koopa kinni. Kuna tahan puitosa tegemisel veel külje maha võtta, ei saa ka rattakoopa välisserva ja küljeplekki kokku keevitada.

Pilt

Uksevahe ka enam-vähem...

Pilt

Küljeplekid on nüüd koos, seestpoolt on puit veel puudu:

Pilt

Kui plekid on paigas, hakkan nende plekkide järgi puitosasid sisse sobitama. Vana kere on mõõtude saamiseks abiks:

Pilt

Uute puitosade tegemine on minu jaoks päris keeruline ülesanne. Puidumasinaid mul ei ole, ainult mõned hädapärased käsitööriistad ja lihvkettad. Puutöö vajaks eraldi ruumi ka, tolmu on kõik kohad täis!
Tuleb siiski kuidagi hakkama saada:

Pilt

Kui külje karkass valmis, vaatan kas küljeplekk peale ka sobib:

Pilt

Nüüd tuleb teine pool samakaugele teha.
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Autorestauraator
VVK liige
Postitusi: 3026
Liitunud: 01 Märts L, 2008 00:00
Asukoht: Tallinn, Merivälja
Kontakt:

#3 Postitus Postitas Autorestauraator »

Vasakul poolel tuleb jälgida täpselt samu asju:

1. Ukse ja tagakülje plekk peavad olema samas tasapinnas

Pilt

2. Ukse ja tagakülje vahe peab olema õige

Pilt

3. Küljetriibud peavad kokku jooksma

Pilt
Terv. Märt Aarne
autorestauraator@gmail.com
Homepage: Autorestauraator

Vasta

Mine “Wanderer W23 Cab, 1937 [Autorestauraator]”